Twinkle | Digital Commerce

Conversietip: Denk ook aan zachte conversies

2017-05-26
  • 2:15
Probeer in elk stadium de bezoeker 'te grijpen'

Dat consumenten die van plan zijn een aankoop te doen zich eerst online oriënteren, blijkt uit vele onderzoeken. Er zijn maar weinig producten die direct na de eerste kennismaking worden aangeschaft. In elk stadium van die zoektocht heb je de kans de bezoeker 'te grijpen' en daardoor het conversieproces sneller dan gepland te laten verlopen. Zorg dus dat je ook in die eerdere stadia je kans grijpt, anders doet één van je concurrenten het!

Tekst: Esther de Bruin & Ruben Timmerman 

Er zijn zowel 'harde' als 'zachte' conversies. Hier behandelen we de zachte conversies, dus voordat een bezoeker prospect of koper is. De zachtste fase zou je 'branding' kunnen noemen. Zorg ervoor dat de bezoeker in deze fase zo lang mogelijk op een positieve manier met je site bezig is. Hier moet je merkvoorkeur creëren.

Meet in dit stadium waar de bezoeker vandaan komt, hoe lang hij op de site blijft en welke en hoeveel pagina's hij bekijkt. Maak op alle pagina's waar mensen voor het eerst kennismaken met je merk duidelijk waarom ze moeten blijven. Een zachte conversie is ook het creëren van 'het juiste gevoel' of de juiste uitstraling, de eerste indruk. Hierbij is kleurgebruik, opbouw en design van belang.

Lead-conversie

De tweede stap in het proces zou je 'lead-conversie' kunnen noemen. In dit stadium is de webwinkel een potentiële kandidaat om de wens van de klant - direct of later - te vervullen. Advertenties in Google moeten daarom makkelijk (terug) te vinden zijn. Zorg ook dat je url's kort zijn en makkelijk te onthouden. Voor dit stadium is het ook van belang dat pagina's goed te printen zijn, er een doorstuuroptie (mail-a-friend) is en de mogelijkheid om aanbod te vergelijken, brochures te downloaden of demo's te bekijken. Meet ook hoe vaak pagina's worden doorgestuurd of geprint, of hoe vaak vergelijkingen worden gemaakt. Dat zegt iets over het succes van je site of landingspagina. Als dit soort lead-conversie niet veel plaatsvindt, zal je verbeteringen moeten aanbrengen.

Converteren?

Dus stel jezelf de vraag: kunnen mensen wel converteren op mijn website, ook als ze nog niet willen kopen? Meet die zachte conversie! Meetbaarheid van zachte doelen moet zorgen dat iedere inspanning verantwoord kan worden. Zorg daarom dat aan ieder doel een (fictief) bedrag wordt gekoppeld. Hierdoor kun je beter zien of de marketinginspanningen hun geld terugverdienen.

Ruben Timmerman (Usarchy.com) is zelfstandig usability & online-marketing adviseur/trainer. Deze rubriek komt tot stand in samenwerking met Marketingfacts.

Zoek voor meer tips op deze site op 'conversietips' of surf naar www.marketingfacts.nl/conversietips

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6- 2007