Twinkle | Digital Commerce

Britten dagelijks ruim half uur online?

2017-05-26
140105
  • [nieuws]
  • 1:59

Volgens Ofcom is de tijd die Britse consumenten online doorbrengen met 158 procent gestegen ten opzichte van 2002. Het onderzoek bekeek het communicatiegedrag van Britten. Die zijn nu dagelijks 36 minuten online, stelt Ofcom. En terwijl de tijd die online doorgebracht wordt toeneemt, wordt er minder televisie gekeken (-4 procent tot 3 uur en 36 minuten) of naar de radio geluisterd (-2 procent tot 2 uur en 50 minuten) dan een aantal jaar geleden.

Daarmee zijn de Britten overigens een stuk korter online dan Nederlanders. Onlangs meldde STIR dat Nederlanders wekelijks 7,9 uur online zijn. De jongere doelgroep van 13-34 jaar heeft met 9,8 uur per week de langste surftijd, stelt STIR. Ook nam in Nederland de tijd dat radio wordt geluisterd juist toe. Uit ander onderzoek kwam naar voren dat 15 tot 24-jarigen dagelijks zo'n drie uur en een kwartier internetten, concludeerde Newrules onlangs. De resultaten van het onderzoek van Ofcom komen niet overeen met eerder onderzoek. Uit onderzoek van internetonderzoeksbureau YouGov  bleek in augustus vorig jaar dat de gemiddelde Britse internetter per jaar zo'n 1.200 uur online is. 'Per week gaat er acht uur op aan surfen en een kleine drie-en-half uur aan e-mailen', meldde het destijds.

Britten zijn in Europa vrijwel de grootste online kopers. Uit onderzoek van Synovate, in opdracht van European Interactive Advertising Association(EIAA), begin dit jaar bleek dat online shoppers in het VK en de Scandinavische landen meer online uitgeven en vaker online kopen.  

Uit eerdere onderzoeken blijkt dat consumenten met een snellere internetverbinding meer online kopen. In april van dit jaar had 53 procent van de Britse huishoudens een breedbandverbinding. Over het aantal Nederlandse huishoudens met een dergelijke verbinding was eerder dit jaar onduidelijkheid. Volgens Pointtopic zou 67 procent van de huishoudens in ons land een breedbandverbinding hebben.  

Uit het onderzoek blijkt overigens dat surfers op zoek naar ´zilver´ het langste online zijn. Vrouwen zijn langer online dan mannen. Van de tijd die in totaal online wordt doorgebracht, komt 55 procent voor rekening van vrouwen. Internetgebruikers van 50 jaar of ouder zijn goed voor 30 procent van de tijd.

Het is niet verrassend dat de tijd die aan media wordt besteed is toegenomen, nu bijvoorbeeld ook het aantal mobiele telefoons, mp3-spelers en internetaansluitingen is toegenomen. Dit gebruik gaat voor een deel ten koste van de tijd die aan televisie, radio, computergames en dvd's besteed wordt, schrijft Internet Retailing naar aanleiding van het Communications Market Report van Ofcom.