Zalando’s internationale omzet groeit momenteel harder dan die van de thuisregio. De pure player weet dankzij eigen onderzoek 'precies' hoe het consumenten in de verschillende landen moet benaderen. ‘Nederland stereotyperen wij met Doutzen Kroes en marihuana’.
‘One size fits all’ is volgens Boris Radke, woordvoerder van Zalando, een verkeerde aanpak voor cross border verkoop. Het modebedrijf heeft onderzoeksteams met locals uit zeven internationale regio’s samengesteld die het consumentengedrag in de vijftien verschillende Zalando-landen onderzoeken en de lokale webwinkel daarop aanpassen.
Stereotypemuur
‘Alle vooroordelen worden bij ons bevestigd’, vertelt Radke, die aan Quartz de ‘stereotypemuur’ in het Berlijnse hoofdkantoor liet zien. Daarop wordt Nederland gekscherend samengevat met Doutzen Kroes en marihuana.
Vroege Zwitsers
Zalando heeft voor elke onderzochte regio de consument gekenmerkt. Zwitsers willen bijvoorbeeld dat de klantenservice een uur eerder opent dan in Duitsland, omdat consumenten daar vroeger wakker zijn. Ook mogen Zwitsers de Zalando-orders pas na 30 dagen betalen, aangezien zij alle rekeningen thuis maandelijks in één keer verwerken.
Emotionele Italianen
De Italianen shoppen met emotie, zegt Radke. ‘Zij stoppen vaak veel producten in het winkelmandje, om ze er daarna allemaal weer uit te halen. Ook willen zij – net als de Spanjaarden – vaak pas aan de deur betalen.’
Franse liefde voor soldes
De Fransen kopen hun kleding vaak alleen tijdens de uitverkoop. Dan wordt ook direct alle kleding voor het komende seizoen aangeschaft, aldus Radke. ‘Je kunt de soldes daar vergelijken met Black Friday in Amerika.’ De Fransen betalen alles met creditcard, net als de Britten. De consumenten uit de DACH-landen maken het geld liever zelf over.
Noorwegen begrijpt online
Volgens Radke besteden de Noren het meeste online. Noorwegen is voor Zalando een mooi land, omdat consumenten ‘online begrijpen’. Deze klanten kopen vaak via mobiel.
Op 9 september vindt het jaarlijkse Cross Border E-commerce Event plaats in Bunnik. Op het podium staan onder andere MS Mode, HotelBooker, Flinders, Made.com en Fonq. Bekijk het gehele programma.
Komt er ook naar voren wat de eigenschappen van Nederlanders online precies zijn in vergelijking met andere landen?
Hoe vertaald Doutzen Kroes en marihuana zich bijvoorbeeld naar online aankoopgedrag?
Zalando's reactie op de vraag hoe Nederlanders winkelen op Zalando.nl:
'If we look at The Netherlands, we know that customers are very savvy when it comes to online shopping. If we have to squeeze this idea into a couple of characteristics that we concretely observe, this reflects for instance in them being particularly demanding in terms of service and customer service, and being always looking for good value-for-money, with a special attention to product quality. In terms of taste, we see men choosing comfortable styles and having a certain inclination for bright colors, and women wearing layered casual looks. And Dutch customers love sneakers (which is great for us, since we have most likely the biggest sneakers store in Europe)!'