Twinkle | Digital Commerce

Bedrijfsaankopen vaker via internet

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:28

Bedrijfsaankopen worden steeds vaker online gedaan, dat blijkt uit de ICT Barometer van Ernst & Young. Uit dit tweemaandelijks onderzoek, waarbij 607 directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en overheid ondervraagd worden over een specifiek onderwerp, komt naar voren dat bijna 60 procent van de ondervraagden dit jaar voor dergelijke aankopen vaker van internet gebruik gemaakt dan in het jaar ervoor.

Ook is er een toename in zowel de elektronische inkoop als de elektronische verkoop. Er wordt steeds vaker online gewinkeld en ook het vergelijken van prijzen is volgens de onderzoekers aanzienlijk gestegen. Was dit vorig jaar gemiddeld slechts enkele malen per maand, inmiddels is dit toegenomen tot enkele malen per week. Vooral bij mannen en 50-plussers is het thuis online winkelen toegenomen, zo blijkt uit het onderzoek. Meer dan de helft van de ondervraagden denkt zelfs dat fysieke winkels op korte termijn geheel of gedeeltelijk zullen verdwijnen, met name in specifieke branches. De enorme groei in het online aankopen van onder andere home entertainment producten, reizen en vakanties, zoals blijkt uit het onderzoek, ligt hieraan ten grondslag.

Betalingsveiligheid

Bijna de helft van de bedrijven zegt dat het tijdens e-commerce activiteiten dikwijls in ernstige mate te kampen heeft met cybercrime. Dit geldt in het bijzonder voor het MKB. Daarnaast is betalen met een creditcard in de ogen van twee van de vijf ondervraagden het meest riskant. Ook vindt een op de vijf respondenten betalen met iDeal gevaarlijk. Volgens Roel Pieper, onder meer hoogleraar e-commerce aan de Universiteit Twente, is het opvallend dat de ondervraagden zo negatief oordelen over de betalingsveiligheid bij hun zakelijke aankopen. 'Online betalen is veel veiliger dan gedacht', zo zegt hij in een interview op de website van ICT Barometer. Voorlichting is volgens hem cruciaal. 'Alles hangt af van een goede en heldere voorlichting aan gebruikers over de betaalwijzen. Daar schort het vaak aan. Sommige sites zijn hier beduidend beter in dan andere. Zij worden dan ook als meer betrouwbaar gezien. Maar het kan goed fout gaan, ja.' E-commerce floreert in Nederland als nooit te voren, maar de risico's van die hausse nemen ook hand over hand toe. Bedrijven zich onvoldoende bewust zijn van de risico's van online winkelen, concludeert E&Y.

Bezorging tijdens kantooruren

Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young, uit een kritische noot wat betreft de bezorging na een online bestelling. 'Het is mogelijk om altijd en overal je zaken online te regelen. Wat echter verbazingwekkend is, is dat in Nederland de flexibiliteit in de aflevering aan huis niet meegaan met de ICT-mogelijkheden in deze tijd', zegt Verschuur. 'Op de meeste plekken ter wereld kun je zelf aangeven wanneer je de bestelde online goederen geleverd wilt hebben, terwijl dat hier nog steeds tussen de traditionele kantooruren is. We lopen in Nederland ver achter op dit gebied en dat kan gezien de snelheid waarmee online winkelen zich ontwikkelt echt niet meer.'