Twinkle | Digital Commerce

Strengere regels voor telefonische verkoop

2017-05-26
170110
  • [nieuws]
  • 1:37

Bedrijven die potentiële klanten thuis opbellen om producten te verkopen, moeten voortaan kijken of die klanten dat wel willen. Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken, PvdA) wil de telemarketeers vanaf volgend jaar verplichten een 'bel me niet'-register te raadplegen voordat ze mensen bellen, zo blijkt uit zijn brief aan de Tweede Kamer.

 

Afmelden
Consumenten kunnen nu al aangeven dat ze niet gebeld willen worden. Dat kan bij Stichting Infofilter. Hoewel de meeste bedrijven (90 procent) dit wel doen, zijn ze niet verplicht dit te raadplegen. Daarnaast blijkt dat tweederde Infofilter net kent. 'Vrijwillige zelfreguleringinitiatieven zoals Infofilter, de door de branche vastgestelde richtlijn telemarketing en de 'Consumentenlijn Telemarketing' blijken onvoldoende effectief om de mate van irritatie significant te doen afnemen', schrijft Heemkerk. 'Overbodig en te betreuren', reageert Paul Nouwen, voorzitter van de Stichting Infofilter, naar aanleiding van het initiatief van de staatssecretaris in NRC. Hij vindt de mogelijkheid die particulieren hebben zich af te melden via Infofilter voldoende.

 

Irritant
90 procent van de consumenten ergert zich aan de telefoontjes, zo blijkt uit een enquête dat onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek uitvoerde. 56 procent wil zich daar zelfs voor laten afsluiten.'In geval van een bestaande klantenrelatie vindt meer dan de helft van de Nederlandse consumenten de telefonisch ongevraagde communicatie storend. Inbreuk op privacy en producten die niet bij de wens van de consument aansluiten, zijn hierbij de belangrijkste factoren', aldus de staatssecretaris. Volgens Herman Nieuwenhuis van Consumentenlijn Telemarketing. zeggen mensen niet gebeld te willen worden door een telemarketeer. Maar als je ze belt, kopen ze wel. Eerder concludeerde de branchevereniging voor telemarketeers dat consumenten jaarlijks voor 5,2 miljard euro via de telefoon kopen. 'In de huidige markt met veel concurrentie moeten bedrijven wel op zoek naar een manier om meer consumenten te bereiken', aldus Nieuwenhuis tegenover NRC.

 Heemskerk wil dat telemarketingbedrijven consumenten actief de mogelijkheid bieden om zich af te melden voor ongewenste telefoontjes. De nieuwe regels moeten begin volgend jaar ingaan.