Twinkle | Digital Commerce

Amazon boekt goede resultaten

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:01

Het nieuwste boek van J.K. Rowling legt ook webwinkeliers geen windeieren. Amazon.com maakte vandaag de resultaten van het tweede kwartaal bekend. De winst steeg met 35 procent. Het nieuws komt vier dagen nadat Amazon 2,2 miljoen exemplaren van Harry Potter and the Deathly Hallows bezorgde. De resultaten van dit kwartaal zullen later pas bekend worden, maar onder andere dankzij de populariteit van het boek nam het verkeer op de site met 8 procent, aldus The New York Times. De krant baseert zich op cijfers van Nielsen/ NetRatings.

Bol.com
De Nederlandse boekverkoper Bol.com pikt ook een graantje mee van de populariteit van het boek. 'We merkten dat de Potter-liefhebbers massaal voorintekenden om niet het risico te lopen het boek in de gewone boekhandel te missen', aldus Marketing Directeur Michel Schaeffer. Meer dan 30.000 boeken werden vooraf besteld. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van deel 6, Harry Potter and the Half-Blood Prince, dat in 2005 uitkwam. De uitlevering noemt de webwinkelier overigens 'een met grote precisie uitgevoerde militaire operatie'. Twee TNT trailers leverden vorige week dinsdag 60 pallets af met het boek. Vervolgens draaide bol.com overuren. Er moesten 70 extra mensen worden ingeschakeld om de boeken in te pakken en verzendklaar te maken.  Nu al is bekend dat het laatste deel van Harry Potter het best verkochte Engelstalige boek ooit zal zijn.

Amazon
Amazon meldde overigens een netto inkomen van 78 miljoen dollar, oftewel 19 dollarcent per aandeel. Vorig jaar in dezelfde was dit 22 miljoen dollar, oftewel 5 dollarcent per aandeel. De verkoop van boeken, muziek, dvd's en andere producten in de categorie 'media' groeide met 27 procent. De verkoop van elektronica en andere 'algemene producten' steeg nog harder, met 55 procent. Daarmee presteerde de webwinkelier boven verwachting. De afgelopen drie maanden waren bijzonder positief. De aandelen stegen met 60 procent, volgens The Times vanwege een succesvol Potter-seizoen en een betere controle over de uitgaven. Amazon's oprichter Jeffrey Bezos meent dat het groeiende vertrouwen in Amazon Prime, waarbij geregistreerden gebruikers tegen een jaarlijkse betaling (79 dollar) hun bestelling altijd binnen twee dagen bezorgd krijgen, hier ook een flinke bijdrage aan heeft geleverd.

In mei maakte Amazon bekend ook digitale muziek aan te gaan bieden, om zo de strijd aan te gaan met Apple en Microsoft. Een datum werd niet genoemd. De invloed van deze dienst op de omzet voor het komende jaar zou minimaal zijn, luidt de verwachting.