Twinkle | Digital Commerce

Tekst is cruciaal voor effectieve webcommunicatie

2017-05-26
  • 3:12

Webcommunicatie kan veel effectiever. Niet door nieuwe technologie of strakkere vormgeving, maar door simpelweg meer aandacht te besteden aan tekst. Want zo'n 80% van alle informatieoverdracht op het web gebeurt nog altijd via geschreven taal. Door webtekst kritisch te bekijken, helpt u uw bezoeker vinden wat hij zoekt en zijn taak uit te voeren.

Informatie vindt u in geschreven taal
Waarom haakt u bij de ene site sneller af dan bij de andere? Behalve door irritante pop-ups, onnavolgbare navigatie of afstotend design, heeft dat vaak te maken met uw informatiebehoefte. Blijven uw vragen onbeantwoord, dan klikt u verder naar de volgende site. In ongeveer 80% van de gevallen vindt u de informatie die u zoekt in geschreven tekst.

Onderzoek: 78% oogbewegingen gericht op tekst
Uit onderzoeken blijkt dat bezoekers van websites zich vooral concentreren op tekst. Het Stanford Poynter Project (2000) constateerde bijvoorbeeld dat 78% van de oogbewegingen van sitebezoekers is gericht op tekst en slechts 22 procent op grafische elementen (foto's, plaatjes, grafieken). Webcommunicatie verschilt hier dus volledig van communicatie via papieren uitingen. Want daar liggen deze verhoudingen bijna andersom. Veel sitebouwers veronderstellen echter dat sitebezoekers (ook) plaatjeskijkers zijn €” een cruciaal misverstand. Geschreven taal is een cruciale succesfactor voor effectieve webcommunicatie.

Vooral mkb treft maar moeilijk juiste toon
Webteksten zijn nog vaak een ondergeschoven kindje. Vooral het mkb heeft moeite de juiste toon te treffen. Mag je een klein(er) automatiseringbedrijf een openingszin als deze kwalijk nemen?

"Wij heten u hartelijk welkom op de website van X Automatisering B.V. Wij waarderen uw genomen moeite, om nader met ons kennis te maken en wij hopen dat de geboden informatie u voldoende informeert om een juiste beslissing te nemen. Graag vertellen wij u meer over onze diensten en producten. Daartoe nodigen wij u uit om de items te selecteren in bovenstaande menubalk."

Het kan overtuigender en onderscheidender
Misschien vindt u het keurige zinnen waar niks op aan te merken valt. Maar deze informatie op de homepagina €” zeg maar de etalage €” kan overtuigender en onderscheidender. Ondernemers, account-, marketing- en salesmanagers trainen zich voortdurend in elevator pitches. Maar ze zien deze belangrijke elevator om in te pitchen over het hoofd. Op homepagina's vind je nog veel te vaak mission statements, bedrijfsfilosofieën, droge welkomstteksten, enzovoort.

'Kan ik u ergens mee helpen?'
Sowieso zijn veel ondernemingen op hun site teveel met zichzelf bezig. Natuurlijk wilt u uw bedrijf presenteren, maar waarom daarbij uzelf als uitgangspunt nemen en niet de klant? 'Kan ik u ergens mee helpen?', dat we in pakweg de autoshowroom normaal vinden, maakt op de homepagina van hetzelfde bedrijf ineens plaats voor een slaapverwekkende verhandeling over de bedrijfsgeschiedenis. Gemiste kans.

De 'grote jongens' doen het niet veel beter
Een multinational als Philips richt zich in zijn Sense and Simplicity-campagne helemaal op eenvoud. Daarom leest u op de site:

"Onze nieuwste reclamecampagne weerspiegelt onze wil om u technologie aan te bieden die net zo vanzelfsprekend is als de doos waar ze in zit. Wij geloven dat technologie tegelijkertijd geavanceerd en eenvoudig kan zijn. Waarom zouden we het anders ontwikkelen?"

Noem het maar eenvoud.

'Philips erfenis'?
Philips komt in dit voorbeeld weinig overtuigend over. De site draagt niets bij aan het merk en doet daar soms zelfs afbreuk aan. Dat schuilt in kleine woordjes. De site, die is vertaald vanuit het Engels, rept bijvoorbeeld van de 'Philips erfenis'. Bedoeld wordt 'erfgoed' €” heritage. Een woord als 'erfenis' roept bij de bezoeker echter een heel ander en weinig levendig beeld op. Een negatief beeld dat blijft kleven aan het merk Philips en dat zelfs aankoopbeslissingen nadelig kan beïnvloeden.

Wat wil uw doelgroep doen, weten?
Hoe moet het dan wel? Wat moeten ondernemingen doen om de teksten op hun site te verbeteren?

• Belangrijkste advies: redeneer vanuit de doelgroep. Welke vragen heeft de bezoeker? Welke taak wil hij uitvoeren? Wat wil hij doen, weten, leren, ondervinden, kopen? Neem de antwoorden op die vragen als uitgangspunt en maak uw site zo ontvangergericht mogelijk.
• Besteed aandacht aan navigatie en ordening van informatie €” dat is immers ook webtekst.
• Schrijf uw teksten bondig, want: veel zinnen kunnen over het algemeen een stuk korter worden opgeschreven.
• Schrijf prettig leesbaar en persoonlijk, want een echt mens leest straks uw tekst. Mijd ingewikkeld taalgebruik en onnodig moeilijke woorden. Wissel korte zinnen (10 woorden) en langere zinnen (20 woorden) af.