Twinkle | Digital Commerce

Spectaculair meer omzet door nieuwe verkoopmethode!

2017-05-26
  • 1:30

Het bekende Amerikaanse internetbedrijf Gogogo4all.com meldde deze week een omzetgroei van meer dan 50 procent in het eerste halfjaar. Zoals marketingdirecteur Bob toelichtte, heeft het bedrijf voor het eerst de bestverkochte artikelen naast in de webshop ook via een catalogus aangeboden en deze aan beste klanten gestuurd. 'Voor de klanten is dat blijkbaar een extra stimulans om te bestellen, als bedrijf ben je gewoon beter present', zei Bob in de persconferentie. 'Gogogo4all wil dit nieuwe verkoopkanaal toekomstig verder uitbouwen.'

Deze mededeling komt uit een andere wereld. Een wereld waarin internet goed zestig jaar geleden werd uitgevonden en pas tien jaar geleden een nieuwe techniek waarmee je plaatjes op papier kunt printen en in hoge oplages naar de klanten kunt sturen, een zogenoemde catalogus....
Het zijn bepaald het bewustzijn, zei al de oude Karl Marx. De eigen ervaringen bepalen de eigen werkelijkheid. Je ziet het pas als je het doorhebt, bevestigt ook Johan Cruijff.

Soms heb ik de indruk dat het in de thuiswinkelwereld alleen maar om internet/online draait. Printactiviteiten lijken een soort blinde vlek in de jonge branche te zijn. Op de aanstaande Thuiswinkel Update in het najaar bijvoorbeeld, zul je de catalogus als onderwerp van discussie tevergeefs zoeken. Tenminste als je het voorlopige programma bekijkt. Ja, het klopt: de verkoop via internet lijkt het van de verkoop via catalogi te winnen. Maar vergis je niet: nog steeds verkoopt de branche meer dan 40 procent via catalogi en ik gok dat het online aandeel van 60 procent in absolute omzetcijfers met de helft zou afnemen als geen enkele catalogus meer verstuurd zou worden. Internet als bestelkanaal is niet identiek aan internet als verkoopkanaal. Laten wij het omdraaien: ga door met je webwinkel, met online-marketing maar vergeet daarbij niet de nieuwe/oude verkoopkanaal catalogus te openen. Ik ben er zeker van: doe je het niet, dan laat je een grote kans liggen!

PS: indien ik ook met dit pleidooi geen discussie over de zin en onzin van catalogi kan uitlokken zal ik het -tenminste op deze plaats- nooit meer over catalogi hebben. Afgesproken.