Het bekende Amerikaanse internetbedrijf Gogogo4all.com meldde deze week een omzetgroei van meer dan 50 procent in het eerste halfjaar. Zoals marketingdirecteur Bob toelichtte, heeft het bedrijf voor het eerst de bestverkochte artikelen naast in de webshop ook via een catalogus aangeboden en deze aan beste klanten gestuurd. 'Voor de klanten is dat blijkbaar een extra stimulans om te bestellen, als bedrijf ben je gewoon beter present', zei Bob in de persconferentie. 'Gogogo4all wil dit nieuwe verkoopkanaal toekomstig verder uitbouwen.'
Deze mededeling komt uit een andere wereld. Een wereld waarin internet goed zestig jaar geleden werd uitgevonden en pas tien jaar geleden een nieuwe techniek waarmee je plaatjes op papier kunt printen en in hoge oplages naar de klanten kunt sturen, een zogenoemde catalogus....
Het zijn bepaald het bewustzijn, zei al de oude Karl Marx. De eigen ervaringen bepalen de eigen werkelijkheid. Je ziet het pas als je het doorhebt, bevestigt ook Johan Cruijff.
Soms heb ik de indruk dat het in de thuiswinkelwereld alleen maar om internet/online draait. Printactiviteiten lijken een soort blinde vlek in de jonge branche te zijn. Op de aanstaande Thuiswinkel Update in het najaar bijvoorbeeld, zul je de catalogus als onderwerp van discussie tevergeefs zoeken. Tenminste als je het voorlopige programma bekijkt. Ja, het klopt: de verkoop via internet lijkt het van de verkoop via catalogi te winnen. Maar vergis je niet: nog steeds verkoopt de branche meer dan 40 procent via catalogi en ik gok dat het online aandeel van 60 procent in absolute omzetcijfers met de helft zou afnemen als geen enkele catalogus meer verstuurd zou worden. Internet als bestelkanaal is niet identiek aan internet als verkoopkanaal. Laten wij het omdraaien: ga door met je webwinkel, met online-marketing maar vergeet daarbij niet de nieuwe/oude verkoopkanaal catalogus te openen. Ik ben er zeker van: doe je het niet, dan laat je een grote kans liggen!
PS: indien ik ook met dit pleidooi geen discussie over de zin en onzin van catalogi kan uitlokken zal ik het -tenminste op deze plaats- nooit meer over catalogi hebben. Afgesproken.
Ik wou bijna stellen dat hij idd erg lijkt op een vorig artikel. Maar nu dan het discussiepunt: de catalogi zijn interessant, zolang je niet in een niche zit. Webwinkels werken landelijk en vaak met een specifiek productenpakket. Uiteraard kan ik mijn klanten een brochure sturen, maar een nieuwsbrief naar bestaande klanten werkt ook prima als omzetverhoging, sterker nog, ze hoeven maar op het linkje te klikken en kunnen bestellen.
Grappig. Als ik gogogo4all.com wil bezoeken krijg ik een pagina niet gevonden melding. Een googelsessie levert als enige resultaat dit artikel op. Het lijkt erop dat gogogo4all.com niet zo heel erg bekend is. Ik bedoel, welk zichzelf respecterend bedrijf heet nou gogogo4all en heeft als marketingdirecteur iemand die Bob heet? Vreemd geschreven artikel dit. Ik heb het drie keer moeten lezen voordat ik de indruk van mezelf kreeg het te begrijpen.
En toch heb ik de indruk dat dat nog steeds niet helemaal zo is
Onlangs las ik ook al uw discussie inzake catlogi die in 1 keer te duur worden en bedrijven denken dat ze die niet meer nodig hebben. Ik heb zelf een zeer ruime ervaring bij de grootste postorderaars van nederland en ken de manier van werken en denken. Ik denk dat u gelijk heeft meneer Flake en dat de postorder bedrijven (mailorder comapany zoals ze zelf liever genoemd worden) bevestigd worden in hun eigen gelijk en zo langzamerhand de te dure boeken proberen te laten verdwijnen. Ze zien dat ze steeds minder via de traditionele catalogi verkopen en meer via internet. Dat komt omdat ze in de loop van de tijd minder catalogi verspreiden en meer geld in online en ja wat gebeurd er dan dan als je de hele dag alleen maar naar lijstjes gaat staren met cijfers en percentages dat je je geld beter in de webshop kunt stoppen! en wat gebeurd er dan binnen een bedrijf, juist: de manager met de juiste cijfers cijfers en nog eens cijfers heeft altijd gelijk en pompt nog meer geld in de webshop marketing en minder in traditioneel en wat blijkt...... Ik kan u wel vertellen dat je alleen kunt groeien door te innoveren en wat deze mailorderbedrijven doen is een mediabedrijf worden en ze alleen nog maar doorgeefluik voor de merken die dat graag via dat kanaal willen verkopen. Natuurlijk bereiken dit soort bedrijven een nieuwe klantengroep die ze voorheen niet hadden maar aan de andere kant laten ze hun bestaande klanten groepen schieten. Die worden weer bedient door nieuwe kleine bedrijfjes die in die niche markten stappen. En uiteindelijk worden deze succesvolle kleine bedrijfsjes als ze hebben laten zien dat ze goed zijn en een bedreiging zijn voor ze weer opgekocht door de grote!! Mijn mening is dat ze juist door zich weer meer met goede catalogi met goede nieuwe échte postorderproducten zoals die er altijd zijn nog zouden kunnen groeien ipv marktaandeel van elkaar afsnoepen. Je kunt zien dat de echte handelaren het niet meer voor het zeggen hebben maar de marketingafdelingen en dan ben je sowieso terug bij af! Terug met die catalogus in zijn oude vorm en niet eentje met alleen maar plaatjes en de rest moet je maar uitzoeken!
Dat zou zonde zijn Rainer! De discussie over het wel of niet inzetten van een catalogus lijkt mij erg interessant en relevant! Zelf 'lees' ik catalogi ter inspiratie op een mogelijke aankoop. Soms brengt mij dat online (voor de koop) of in het geval van ikea (waar blijft die webshop!) stuurt het mij naar de winkel. Daarbij -misschien ben ik ouderwets- is het bladeren in een catalogus (inderdaad, thuis op de bank... wellicht vanwege het gebrek aan een laptop...) nog steeds een aangename bezigheid. Feit blijft dat de inzet van een catalogus een dure aangelegenheid is, die zich natuurlijk wel moet uitbetalen. En hoe meet je de effecten?