Twinkle | Digital Commerce

Merkkeuze al online gemaakt

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:27

Consumenten die eerst online zoeken geven vervolgens offline meer uit, blijkt -opnieuw- uit onderzoek. Daarnaast wordt de keuze voor een merk door driekwart van de consumenten al online gemaakt.

Consumenten die online zoeken naar digitale camera's en televisies geven 10 procent meer uit als ze hun aankoop in een winkel doen, dan consumenten die niet eerst online hebben gezocht. Van de consumenten die online een merk heeft gekozen koopt 80 procent ook daadwerkelijk een product van het merk dat zijn van tevoren geselecteerd hebben.

'Dit biedt fabrikanten enorme mogelijkheden. Als zij hun producten niet online verkopen, hebben hun inspanningen wel effect op wat mensen in de winkel kopen', zegt David Rubinstein, senior director bij Yahoo Search Marketing. Yahoo deed samen met ChannelForce, een training en merchandising consultancybureau, onderzoek onder 1.100 winkelbezoekers, met name van Best Buy, Circuit City, Fry's en Target.

Zoektocht

Internet is de belangrijkste bron van informatie bij de zoektocht naar een digitale camera of televisie. Van de winkelbezoekers blijkt driekwart zich online georiënteerd te hebben. Vooral retailsites (73 procent) en sites van fabrikanten (68 procent) worden bezocht. Zoekmachines werden door 49 procent geraadpleegd.

Merkkeuze

Hoewel dus 80 procent blijft bij het merk dat online gekozen is, wijkt 20 procent hier door invloeden in de winkel van af. Vooral het personeel draagt hieraan bij. Zij spelen een belangrijke rol bij de uitleg van productfeatures. Ruim 75 procent geeft aan wel een merk te hebben gekozen, maar nog niet te weten welk model ze zoeken als ze de winkel binnen stappen. 'We weten dat de merkervaring ver voordat de shopper de winkel instapt al begint', zegt Kurt Higgins, president van ChannelForce. 'Fabrikanten en retailers moeten dit niet alleen in het kader van marketing realiseren, maar ook met betrekking tot het continu opleiden en inlichten van winkelpersoneel.