Twinkle | Digital Commerce

Webwinkeliers onderzoeken mobile advertising

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:27

Webwinkeliers zijn, om voor de handliggende redenen, pioniers op het gebied van adverteren op het web. Maar als het aankomt op mobiel adverteren zijn ze een stuk terughoudender. Aan de ene kant zeggen analisten dat dit terecht is. Immers, nog maar weinig consumenten kopen producten via hun mobiele telefoon. Toch zijn er ook retailers die zeggen veel succes te boeken met eenvoudige marketinginspanningen.

Web versus telefoon
Het duurde tien jaar voordat de ontwikkeling van breedband ervoor zorgde dat marketeers online die dingen konden doen die al eerder voorspeld waren. De verwachting is dat deze ontwikkeling twee keer zo snel zal gaan voor de mobiele telefoon. Volgens analisten kunnen consumenten de komende jaren veel meer advertenties op hun mobieltje verwachten. 

Meer klanten bereiken
Mobiele initiatieven moeten tot doel hebben onder de aandacht van consumenten te blijven, in plaats van hen tot aankoop over te halen of tot een bezoek aan de site te verleiden, schrijft The New York Times. De krant haalt het Amerikaanse bedrijf Moosejaw Mountaineering (een outdoor specialist) aan. Het bedrijf stuurde naar meer dan duizend klanten een sms. De campagne had direct effect. Ze kregen direct sms'jes terug van klanten, die in ruil daarvoor punten kregen voor het loyaliteitsprogramma. De retailer stuurde klanten een sms dat Robert Wolfe, de oprichter van het bedrijf, op Ben Stiller lijkt. Ze vroegen of dat een goed of slecht gegeven was, en beloofden bonuspunten wanneer gereageerd werd. 62 procent van de klanten die een sms ontvingen stemde.

Tekstberichten
Voorheen werd vaak gemeend dat tekstberichten te duur zijn, maar nu begint het besef te komen dat het de verkopen kan stimuleren. Ook de ontwikkeling in de techniek voor het versturen en ontvangen van grote hoeveelheden sms draagt daaraan bij. Veel webwinkeliers onderzoeken daarom de mogelijkheden voor mobile advertising. Enkele grote offline marketeers, zoals Visa, American Express en Coca-Cola, zetten dit al wel volop in. Online handelaren hebben andere doelen, ze willen meer aankopen of websitebezoeken na het tonen van een advertentie. Fabrikanten willen voornamelijk dat hun merk onthouden wordt bij een bezoek aan de supermarkt. Maar steeds meer webwinkeliers geloven dat dit bezoek aan de site kan stimuleren.

Korting
Wolfe wil niet zeggen in hoeverre het versturen van tekstberichten de sales verhoogd. In de toekomst wil het bedrijf ook kortingscodes weggeven aan klanten die reageren. Daarmee krijgen ze bijvoorbeeld een gratis t-shirt bij hun eerstvolgende bestelling. 'We stuurden klanten een e-mail dat ze ons moesten sms'en om de code te ontvangen. Veel internetondernemers zullen het met deze benadering niet eens zijn, omdat de klant dan eerst achter de computer zit om de e-mail te ontvangen, dan via de telefoon moet sms' en, wachten op een antwoord voor de code en dan weer achter de computer moet gaan zitten om te bestellen', zegt Wolfe. 'We hadden ook een kortingscode in de e-mail kunnen zetten. Maar sms' en is hip, en we durfden het risico te nemen, omdat we wisten dat mensen hierover zouden praten.'