Twinkle | Digital Commerce

Yahoo! sluit deal met Viacom

2017-05-26
  • 1:05

Yahoo! wordt de exclusieve provider van betaalde zoekresultaten van sites van Viacom. Beide partijen hebben daartoe een meerjarige overeenkomst gesloten. De deal heeft betrekking op drieëndertig Viacom-sites, waaronder MTV.com, Nickelodeon.com, VH1.com, ComedyCentral.com en BET.com.

Wellicht wordt dit in de toekomst uitgebreid naar meer dan 140 andere Viacom-sites wereldwijd. Yahoo! toont de advertenties is het nieuwe platform Panama. Panama is de projectnaam voor Yahoo!'s nieuwe zoekmachinemarketingsysteem. Dit advertentieplatform toont de advertenties op basis van de kwaliteit van het resultaat en op basis van niet van de hoogste bieder. Daarmee wordt het het antwoord genoemd op Google's AdSense. Sinds de ingebruikname in februari zou er al 5 procent meer op advertenties geklikt zijn, stelt Comscore.

Volgens president en CEO van Viacom Phillippe Dauman maakt Yahoo! met het nieuwe platform grote stappen vooruit. Met het binnenhalen van deze grote klant heeft het in elk geval een goede start gemaakt. Overigens zijn Viacom en Google op dit moment in een rechtzaak verwikkeld. Viacom wil 1 miljard dollar schadevergoeding vanwege de filmpjes die op YouTube -eigendom van Google- worden getoond.

Overigens sloten Time Warner's AOL en Google afgelopen maandag een soortgelijke deal. De bedrijven spraken af dat AOL een betaalde zoekdienst zal starten gebaseerd op de Google-technologie.