Twinkle | Digital Commerce

TNS NIPO: Bezoek autodealer verdwijnt voorlopig niet

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:51

Ook voor de aankoop van een nieuwe auto gebruiken consumenten in toenemende mate internet bij het oriënteren. Het  bezoek aan een autodealer zal verlopig echter niet verdwijnen, blijkt uit onderzoek van TNS NIPO.

Doelgerichter

'De functie van het internet stelt de consument in staat doelgerichter naar een autowinkel te gaan. Het oeroude showroomconcept is daarbij nog niet over de houdbaarheidsdatum heen', zeggen de onderzoekers van de afdeling Automotive van het onderzoeksbureau. 'Maar het is wel duidelijk dat steeds meer consumenten het internet zullen gebruiken om het aantal kandidaat-auto's steeds verder in te perken. Hierdoor zal de klassieke autowinkelformule nog verder gaan veranderen. In plaats van in het hart van het verkoopproces te staan, krijgt de autowinkel in de toekomst steeds meer een functie van orderhuis', zegt Vincent Groen, manager TNS NIPO Automotive.

Niet online kopen

Volgens de onderzoekers zal de particuliere autokoper in de toekomst zijn nieuwe auto niet daadwerkelijk via internet kopen. Wel neemt het oriënteren via internet sterk toe. In het aanschafproces spelen verschillende dimensies een rol. TNS NIPO onderzocht er zes. Het prijsniveau en het type verkoopkanaal (autodealer of iets anders) zijn de belangrijkste elementen in het aanschafproces. Daarna komt het persoonlijke contact met een verkoper, waarin de consument graag wil onderhandelen over de prijs. Minder belangrijk zijn de proefrit, de locatie van één of juist meerdere verkooppunten en de inruil van de huidige auto.

Bezwaren

Onderzocht is of de verkoop van (nieuwe) auto's via internet zich net zo zal ontwikkelen als bijvoorbeeld de verkoop van reizen via internetwinkels. Aan de respondenten is gevraagd hoe men denkt over over een taxatie of proefrit aan huis, besteld via het internet. 'Dit zijn zaken die uitstekend bij de verkoop via internet passen, maar de consument zit er niet bepaald op te wachten.' Het niet kunnen inruilen van een auto bij een online aankoop wordt door de meeste respondenten als drempel ervaren (81 procent). Ook het niet kunnen maken van een proefrit is een hindernis (69 procent). In een virutele proefrit en virtuele showroom zien maar weinig mensen brood.

'We verwachten niet dat de online verkoop van nieuwe auto's een hoge vlucht zal nemen. Het zal beperkt blijven tot vijf tot tien procent in de komende jaren', concludeert Groen.