Twinkle | Digital Commerce

Wijnvoordeel.nl mag niet adverteren met stuntprijzen

2017-08-04
  • [nieuws]
  • 1:10

De wijn bij wijnvoordeel.nl is te goedkoop, dat stelde STAP. De Reclame Code Commissie heeft nu bepaald dat de webwinkel zijn wijnen niet meer tegen stuntprijzen mag aanbieden.

Wijnvoordeel.nl mag niet meer adverteren met aanbiedingen 50 procent onder de normale verkoopwaarde. De Reclame Code Commissie deed deze uitspraak na een klacht van STAP tegen de wijnwebwinkel. In een reactie geeft René Tulner van Wijnvoordeel aan: 'Wij vinden de uitspraak bijzonder teleurstellend. Het verkopen van wijn via internet geeft de mogelijkheid om spectaculaire prijsvoordelen te realiseren voor de consument. Het is niet uit te leggen dat Wijnvoordeel dit voordeel niet kenbaar mag maken middels reclame.'

In de aanklacht schrijft directeur Ir. W. E. van Dalen van STAP: 'Hierbij dient STAP een klacht in tegen de website www.wijnvoordeel.nl waarop meerdere soorten wijn tegen stuntprijzen worden aangeboden'.  Volgens STAP adverteert Wijnvoordeel met scherpe wijnaanbiedingen,  waardoor de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank wordt geschonden.

Tulner: 'Het is inderdaad mogelijk dat wij bepaalde soorten wijn meer dan 50 procent onder de marktwaarde aanbieden'. Volgens Wijnvoordeel zorgen het ontbreken van winkels, vertegenwoordigers, distributiecentra, proeflokalen, dure advertenties en wijnreizen voor lage organisatorische kosten. Daarnaast kan Wijnvoordeel - door de explosieve groei van de laatste jaren - wijn op zeer grote schaal inkopen.

De wijnwebwinkelier onderzoekt op dit moment of het zinvol is om in beroep te gaan tegen de uitspraak van de Commissie.