Twinkle | Digital Commerce

'Geen webwinkel openen is niet van deze tijd'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:57

'Internet is voor ons juist een heel belangrijk kanaal', begint Lex Groenenberg, manager Internet bij Hunkemöller zijn verhaal. Hij reageert daarmee op de reactie van Herman van der Geest.

De voorzitter van het Platform Detailhandel waarschuwde retailers die naast hun fysieke winkel een webwinkel willen openen. Dat zou leiden tot omzetderving. Onzin, zegt Groenenberg. 'Het is een bijzonder gekke reactie en past niet in deze tijdgeest. Onze klanten verwachten op zijn minst bedrijfgegevens en het assortiment online aan te treffen.' Ook Jan-Willem Janssen, Adviseur Retail Technologie van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, vindt dat retailers juist moeten inspelen op deze ontwikkeling.  'De slechtste reactie van de winkels in de binnensteden is om de kop in het zand te steken, niet actief op deze ontwikkeling in te spelen en zich alleen verdedigend op te stellen ten opzichte van deze ontwikkeling.'

Kannabalisatie
Bang voor kannabalisatie is de internetmanager van Hunkemoller zeker niet. 'Wij zien juist een versterkend effect. Dit extra kanaal zorgt voor meer contact met de klant. Die kan zich online oriënteren en in de winkel kopen, of andersom.' Ook Jan Bongers, formulemanager bij Kijkshop.nl en in die functie ook verantwoordelijk voor e-commerce, is van mening dat er geen omzet verloren gaat bij als via verschillende kanalen wordt verkocht. 'De consument oriënteert zich op verschillende manieren, via google en prijsvergelijkers of in de binnenstad. Het is een dynamisch proces. Die ontwikkelingen gaan heel snel.' Internet biedt om die reden juist kansen. 'Daarbij moet je van buiten naar binnen denken. We moeten ons continue afvragen: waar zit de consument? Je moet op de hoogte blijven van de relatie tussen kliks en aankopen in de winkel, zodat je op meerdere plekken die relevant zijn aanwezig bent.'

Winkels verdwijnen
Janssen denkt dat de verkoop via internet kannibaliserend zal werken op fysieke winkels in bepaalde  branches, waaronder reisbureau's, bruin- en witgoed, geluidsdragers, tweewielers, boeken. 'Echter, beide kanalen kunnen elkaar in verschillende fasen van het koopproces enorm versterken. Als bestaande winkels goed inspelen op deze mogelijkheden, en ervoor zorgen dat het winkelkanaal toegevoegde waarde biedt naast het internetkanaal, zal het wel meevallen met het verdwijnen van winkels uit de binnenstad', aldus de adviseur.  Volgens Janssen zullen de pure 'dozenschuivers' binnen de genoemde branches de meeste concurrentie krijgen van het internetkanaal. 'En als de distributie van artikelen volledig digitaal wordt, zoals bij muziek, video, informatie en dergelijke, dan verwacht ik wel dat dergelijke winkels grotendeels zullen verdwijnen en niet alleen uit de binnenstad.'

Kanaalversterking
Ook Bongers gelooft in kanaalversterking. 'Wij halen bijvoorbeeld de meeste e-mailadressen van klanten uit de winkel. Die kunnen we vervolgens een nieuwsbrief versturen.' Ook de combinatie van online kopen en offline betalen en ophalen is volgens Bongers succesvol. 'Nederland loopt op dit gebied echt voorop, voornamelijk door de hoge breedbandpenetratie.' Internet is dan ook een kans voor retailers, en geen bedreiging. 'Toen de discounters, zoals Aldi en Lidl, kwamen stonden we ook op onze achterste benen. Daar is nu ook een vorm voor gevonden', aldus Bongers.
 
Hunkemöller naar Duitsland
De webwinkel van Hunkemöller is overigens een succes. ''Het gaat goed. Beter nog dan verwachtQua omzet is de webwinkel één van de grootste binnen het bedrijf.  Het afgelopen jaar was de omzet 2,3 keer zo hoog als het jaar ervoor', aldus Groenenberg. Daarom gaat Hunkemöller ook online in andere landen waar het actief is. 'Op zeer korte termijn openen we een webwinkel in Duitsland.' De grote lancering is in mei. 'juist door de omzetgroei zien we dat de klant er behoefte aan heeft. Funshoppen kan in de binnenstad, maar ook -en misschien wel juist- online worden impulsaankopen gedaan. Het is niet meer van deze tijd om je webwinkel te sluiten, of er geen te openen', aldus de internetmanager.

 
Update: 14.40 uur reactie Jan-Willem Janssen toegevoegd