Twinkle | Digital Commerce

Souki.com: zoekresultaten op basis van voorkeur

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:06

Souki.com heeft een entertainment zoekmachine gelanceerd. 'Voortaan geen statische resultaten meer - zoals je gewend bent van de huidige grote zoekmachines - maar zoekresultaten op basis van jouw persoonlijke smaak en voorkeuren', belooft de zoekmachine.

Voorkeur en interesses

Met Souki.com kun je zoeken naar restaurants, bars, hotels, activiteiten en personen. Het wil gebruikers helpen met het vinden van plaatsen en personen die passen bij hun voorkeur en interesses.

De site gebruikt het eigen ‘TwinMatch’-principe om de zoekresultaten te personaliseren. Hierbij worden reviews, zoekgedrag en interesses vergeleken met andere mensen met dezelfde smaak en voorkeuren. Hoe meer overeenkomsten er zijn, des te meer invloed dat heeft op de volgorde van de zoekresultaten. 

Adverteerders

Ook voor adverteerders biedt Souki.com interessante mogelijkheden, meent  Ernstjan Albers, CEO en oprichter.  ‘Bij huidige zoekmachines wordt de eindgebruiker vaak lastiggevallen met niet-relevante en opdringerige reclame. Eindgebruikers, maar ook adverteerders, zijn hier niet mee gebaat. Souki.com laat alleen die advertenties zien, die passen bij het gebruikersprofiel en hetgeen gezocht wordt. Hierdoor gaat de effectiviteit omhoog, terwijl de kosten voor een adverteerder dalen,’ aldus Albers.

De afgelopen drie maanden is de dienst getest. De resultaten van zowel gebruikers als adverteerders zijn aanleiding geweest om versneld meer gebruikers toe te laten. Souki.com is binnenkort ook op je mobiele telefoon te gebruiken.