Twinkle | Digital Commerce

Buzzcapture: discussies 'vangen' en analyseren

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:45

Online worden veel discussies tussen consumenten gevoerd over onderwerpen, producten of merken. 'Je merkt dat bedrijven weinig tot geen idee hebben wat er online over hen gezegd wordt', zegt Alex van Leeuwen, oprichter van Buzzcapture.

Buzzcapture is een startende internetonderneming en maakt het mogelijk om online discussies te ‘vangen’ en vooral te analyseren. 'We traceren alle mogelijke discussies over een onderwerp op ruim 550.000 weblogs, fora en websites. Niet alleen verzamelen we alles wat er gezegd wordt, maar de discussies worden ook geanalyseerd. Wat speelt er in de markt? Is de discussie positief, neutraal of negatief? Wat is het belangrijkste issue? Wat kun je hieruit concluderen? Wat zou een actiepunt kunnen zijn? enzovoort. Op deze wijze kunnen we inzichtelijk maken voor bedrijven welke issues in hun markt spelen, en ze daarmee dus een handvat geven om eventueel actie te ondernemen', verklaart Van Leeuwen het concept. Daarmee lijkt het verder te gaan dan het eerder dit jaar uitgerolde BrandGossip van TBWA\.

Trends

Met Buzzcapture is het ook mogelijk om algemene trends te signaleren. Hoe wordt bijvoorbeeld momenteel over klimaatverandering gediscussieerd en hoe is dat over een half jaar? Bedrijven kunnen daar hun voordeel mee doen. 'Of het nou gaat om discussies over de nieuwste Nokia-telefoon, het laatste model van Mercedes Benz of klachten over bijwerkingen van medicijnen; als er over gesproken wordt, kan Buzzcapture het in kaart brengen en analyseren. De online stem des volks wordt zichtbaar, zou je kunnen zeggen.'

Webcare

Negatieve sentimenten op het internet kunnen verregaande gevolgen hebben. Als uit een analyse van Buzzcapture blijkt dat het slecht gesteld is met een bepaald bedrijf of merk dan is het mogelijk om webcare in te kopen. Dit houdt in dat Buzzcapture, uit naam van het desbetreffende bedrijf, zich actief inmengt in de discussie. Met als doel om knelpunten op te lossen. Eerder constateerde Forrester al dat bedrijven zich te weinig mengen in webdiscussies. Kabelaar UPC heeft een eigen webscare-team. Het team zet recht, biedt excuses aan of regelt iets.

Buzzcapture heeft de eerste klant net binnengehaald,  en dat is niet de minste. Microsoft gaat van de dienst gebruik maken.