Twinkle | Digital Commerce

Volg mij, of niet?

2017-05-26
180101

Bent u bekend met retargeting? Deze techniek zorgt dat een bezoeker van uw webshop opnieuw wordt geconfronteerd met uw bedrijf/aanbod. Een schitterende mogelijkheid om de oriënterende bezoeker te volgen. Dat lijkt misschien op stalking, maar zo bedoel ik het zeker niet.

Tekst: René Zeedijk


Retargeting kan namelijk perfect werken en heeft aangetoond zeer effectief te zijn. Toch hoor je regelmatig dat mensen het vervelend vinden als ze steeds weer dezelfde advertentie blijven zien na hun laatste bezoek. Dit komt doordat de zogeheten maximale contactfrequentie niet goed (lees: veel te hoog) wordt ingesteld en doordat er bij diverse uitgevers van websites wordt ingekocht. Zodoende is de contactfrequentie per site/uitgever en niet per campagne. De consument ziet daarna tientallen keren dezelfde advertentie.

U moet er toch niet aan denken dat u gezellig een dagje heeft gewinkeld bij de Bijenkorf en dat, als u thuis net aan tafel zit, elke vijf minuten de bel gaat en een Bijenkorf-medewerker steeds met hetzelfde aanbod komt voor wat u die dag heeft bekeken. Waarom doen we dit dan wel op internet?

De consument wordt vaak wel enthousiast van meer informatie, een relevant aanbod of een herinnering. Als u dit als ondernemer goed afstemt met uw mediabureau, zal de irritatie bij de consument verdwijnen. Retargeting kan dus uitstekend werken, mits goed ingezet. Gelukkig komen er meer aanbieders op de markt die ook inzien dat de frequentie niet te hoog moet zijn en je de consument soms ook even met rust moet laten. De uiting en de timing moeten relevant zijn voor de consument. Daarnaast is er tegenwoordig ook de zogeheten dynamische creatie. Deze techniek zorgt ervoor dat de advertentie - wat betreft vormgeving en inhoud - specifiek wordt aangepast aan de omgeving van de website en het product waarin de consument is geïnteresseerd.

Hierover nadenkend ben ik benieuwd naar hoe de zogeheten kleine stenen winkels moeten omgaan met het kunnen vinden en volgen van hun potentiële online klanten. Is het openen van een webwinkel naast de stenen winkel de oplossing?

René Zeedijk is bestuurslid van het IAB en mede-eigenaar van het mediabureau MediaScience. Hij stelt zijn vraag aan Harry Bijl, manager retail en innovatie bij CBW-Mitex. Zijn reactie kunt u lezen in Twinkle 1-2012.

Deze posting verscheen eerder als wisselcolumn in Twinkle 10-2011.