Het leek me een leuk idee om de webwinkels van de omroepen nader te bestuderen.
Ik startte bij het overkoepelende www.omroep.nl - op deze website is veel informatie te vinden over allerlei programma’s. Helaas kwam ik nergens een webwinkel of een leuke aanbieding tegen. Daarna probeerde ik het razend populaire www.uitzendinggemist.nl. Ik genoot van de oude uitzendingen van ‘Boer zoekt vrouw’, maar kwam ook daar geen webwinkel tegen.
Helaas zijn de webwinkels alleen te vinden bij de omroepen zelf, dus via bijvoorbeeld www.kro.nl of www.vara.nl. Het assortiment bestaat meestal uit boeken, cd’s en dvd’s. Zo verkoopt seniorenomroep MAX de verzamelbox van Rita Reys en de VARA de 27ste editie van de cd van Kinderen Voor Kinderen.
Het commerciële Tien (voorheen Talpa) doet het wat dat betreft beter. Die heeft voor elk populair programma een webwinkel. Zo kun je bij de ‘Gouden Kooi’ virtueel worden rondgeleid in en om het huis en allerlei producten bekijken die te koop zijn. Bij ‘Gooische Vrouwen’ is een zonnebril te bestellen die in de uitzending wordt gedragen. Tevens kun je voor 2,95 euro de nieuwe afleveringen een week eerder op internet bekijken.
Mijn ultieme droom is dat www.uitzendinggemist.nl zélf een webwinkel wordt. Het assortiment zou bestaan uit bijna alles wat ooit is geproduceerd en wat gratis en betaald wordt aangeboden. Zo kan ik dan tegen betaling (gemiste) speelfilms bekijken of een TopPop-uitzending met Ad Visser uit 1975.
Bij de EO kun je nu al uitzendingen bestellen, maar die hebben, omdat ze handmatig worden gebrand op dvd, een levertijd van tien werkdagen. Nog een voorbeeld: als ik naar de KRO-webwinkel ga, kan ik een opvouwbaar huisaltaar bestellen. Ongetwijfeld erg handig voor op de camping, maar waarom worden de publieke omroepen niet creatiever? Wie gaat ze daar wakker maken?
Stuur ze een mailtje met een offerte. Nog niet aan gedacht?