Wat kost dat?
Hoe meer betalingsmethoden een webwinkel biedt, hoe minder consumenten afhaken tijdens het bestelproces. Is het dan zinvol alle soorten betalingsmethoden aan te bieden? Dit artikel geeft inzicht in de diverse betaalmogelijkheden en sluit af met vijf tips.
Tekst Matthijs van Gaalen
Uit puur economisch oogpunt is het niet altijd verstandig alle soorten betalingsmethoden aan te bieden. Aan alle methoden hangt een verschillend prijskaartje.
Acceptgiro
Acceptgiro is een zeer bekende en de meest gebruikte vorm van online betalen in Nederland: 81 procent van de Nederlanders koopt weleens wat online per acceptgiro (Millward Brown, 2006). Consumenten betalen voor deze vorm van achteraf betalen niets extra. Webshops dragen transactiekosten af, startend bij ongeveer ? 0,20 per transactie voor deze dienst.
Creditcard
Creditcard is de meest gebruikte online-betaalmethode wereldwijd. 25 procent van de Nederlanders gebruikt de creditcard voor zijn online-aankopen (Millward Brown, 2006). De creditcard staat bekend om het betalingsgemak en service. Aan de andere kant ervaren consumenten betalen met de creditcard vaak nog als onveilig. Daarnaast is de keerzijde van het gemak de hoge kosten die creditcardmaatschappijen vragen voor hun diensten. Consumenten betalen een vast bedrag voor het gebruik van hun kaart en een maandelijkse rente over transacties die kan oplopen tot 1,5 procent. Webshops dragen 2,5 tot 5 procent af aan de creditcardmaatschappijen.
iDeal
Met iDeal kan de consument veilig en gemakkelijk betalen in de eigen vertrouwde internetbankierenomgeving. Deze gezamenlijke betalingsmethode van ABN Amro, ING Bank, Postbank en Rabobank (en binnenkort ook SNS Bank) kost de consument niets. Voor webshops gelden bij de banken verschillende tarieven afhankelijk van het soort iDeal-pakket dat u kiest. Zo bieden bijvoorbeeld ABN Amro en Rabobank instapversies aan zonder vaste kosten, maar met een hoog variabel tarief en versies met een laag variabel tarief en aanzienlijke vaste kosten. Webshops dragen ? 0,55 tot ? 0,70 af per transactie, afhankelijk van het soort iDeal-pakket dat men neemt. De entreekosten kunnen oplopen tot honderd euro met maandelijkse abonnementskosten van enkele tientallen euro's.
Micropayments
Micropayments zijn vormen van online betalen voor met name kleine bedragen. Zij zijn te verdelen in betalingen die worden afgeboekt van een aparte prepay online-rekening, of van een mobiele-telefoonrekening. Voorbeelden zijn PayPal, MiniTix en Mobile2Pay en Switchpoint (beide mobiel). Consumenten betalen voor deze betaalmethoden niets. Voor webshops gelden tarieven die verschillen per provider. Zij betalen voor online-micropayments ongeveer 2 tot 5 procent per transactie (soms aangevuld met een vast tarief per transactie). Daarnaast is een eenmalig vast tarief gebruikelijk. Bij micropayments voor de mobiele telefoon zijn vaste kosten van enkele tientallen tot honderden euro's per maand gebruikelijk, evenals opstartkosten van enkele honderden euro's.
Eenmalige machtiging
De eenmalige machtiging is welbekend bij de Nederlandse consument. Hij geeft bij deze betalingsvorm toestemming aan de webshop om het bedrag van zijn of haar rekening af te schrijven. Met kosten tot ? 0,10 per transactie is het een goedkope vorm van betalen voor webshops. Het is helaas ook een fraudegevoelige manier van betalen.
Onder rembours
Het welbekende betalen bij aflevering brengt voor consumenten geen additionele kosten mee. Consumenten moeten bij aanbieding echter wel thuis zijn en het totale bedrag kunnen betalen. Webshops kunnen rekenen op een vast tarief van ? 6,00 euro per aanbieding, exclusief verzendkosten. Daarnaast geldt er een provisie van 1 procent.
Overboeking
Tot slot kan een webshop ook kiezen voor de overboeking, die de consument zowel online als offline kan doen. Deze vorm van betalen is voor binnenlandse transacties kosteloos voor zowel de consument als de webshop. Voor overboekingen binnen Europa gelden voor consumenten tarieven tot ? 0,14. Voor transacties buiten Europa gelden tarieven van enkele tientallen euro's, afhankelijk van de waarde van de overboeking. Hoewel de kosten voor de webshop nihil zijn, is het nadeel echter dat de webwinkelier lang op zijn geld moet wachten.
Matthijs van Gaalen is analist bij internetadviesbureau Jungle Rating
Tips
Bied in principe zoveel mogelijk betalingsmethoden aan. Hoe meer betalingsmethoden een webshop aanbiedt, hoe hoger de conversie ligt. Maak een kosten/batenanalyse en bepaal wat voor uw webshop de beste mix van betalingsmethoden is. Houd daarbij rekening met de volgende zaken:
1) Stem het pakket van betalingsmethoden af op de doelgroep. Heeft de doelgroep bijvoorbeeld wel een creditcard? 56 procent van de Nederlanders boven de 16 heeft er geen.
2) Laat het aanbod van betalingsmethoden afhangen van de bedrijfsstrategie. Is het bedrijfsmodel bijvoorbeeld gericht op het ontvangen van rente over aankopen op afbetaling, dan is het aanbieden van directe betaalmethoden niet wenselijk.
3) Kies betalingsmethodes die aansluiten bij de hoeveelheid (verwachte) transacties en de bedraggrootte.
4) Houd rekening met de manier waarop bestellingen en betalingen nu worden afgewikkeld.
5) Wilt u de afhandeling van betalingen binnen de organisatie houden of uitbesteden? In het laatste geval bieden diverse payment-serviceproviders uitkomst, zoals Ogone en Bibit.
Clicks:
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1- 2007
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
De prijskaartjes van online betalen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.