Twinkle | Digital Commerce

Aantal bankfilialen met 40 procent afgenomen

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:32

Het aantal bankfilialen in Nederland is de afgelopen tien jaar met 40 procent afgenomen van 6.200 naar 3.700, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Banken (NVB).

Verantwoordelijkheid nemen

In het februarinummer van de Consumentengids staat in het artikel 'Geen bank in de buurt' dat de banken de laatste jaren op grote schaal kantoren sluiten. Volgens het NVB is dit feitelijk onjuist. Nederlandse banken zouden momenteel, gezamenlijk én individueel, hun verantwoordelijkheid voor de bereikbaarheid van betaaldiensten nemen. ‘Voorbeelden hiervan zijn het introduceren van geldservicepunten op lokaal niveau, het stimuleren van gebruik van de Chipknip in verzorgingstehuizen, het ondersteunen van leefbaarheids-initiatieven, taxi-service naar de bank, geld-aan-huis-service en mobiele geldservice bussen’, aldus de vereniging. Eerder meldde de NVB al dat banken met name in de jaren 1999-2003 een flink aantal kantoren sloten. ‘Een verdere sluiting van kantoren is niet te verwachten, gezien de vitale rol bij commerciële contacten. Banken gaan dus niét in hetzelfde tempo door met het sluiten van kantoren’, aldus de NVB.

Knelpunten

Uit een peiling van de Consumentenbond eind 2006 blijkt dat ruim een kwart van de ondervraagden één of meer knelpunten ondervond bij de bereikbaarheid en toegankelijkheid van hun bank. Vooral de afstand tot het bankkantoor, de beperkte openingstijden, de matige telefonische bereikbaarheid en het noodgedwongen digitale bankieren worden als probleem ervaren, aldus de bond. Veel consumenten zouden ook niet te spreken zijn over de storingen bij internetbankieren en de kennis van de medewerkers bij 0900-nummers.

Het NVB refereert op de eigen website aan een onderzoek van Market Response waaruit zou blijken dat driekwart van de klanten (74  procent) tevreden is met self-service bij banken, telefoonbedrijven en energiemaatschappijen. ‘Tijdwinst en gemak zijn daarbij doorslaggevende pluspunten. Het meest gewaardeerd wordt het telefonisch of via internet overmaken van geld (94 procent) en het opvragen van (saldo) informatie of brochures (92 procent).’