Steeds meer consumenten starten hun zoektocht naar meubels, inrichting en decoratie online. Het lijkt erop dat deze categorie hetzelfde pad bewandeld als consumenten elektronica, waar oriënteren en kopen online steeds meer gemeengoed is.
Zoekterm 'Meubels'
Volgens Market Reporter, de research database van PriceGrabber.com – een zoekmachine voor winkelen, steeg het aantal verwijzingen in de meubel-categorie met 92 procent in het afgelopen halfjaar. Daarnaast verdubbelde het aantal verwijzingen op het gebied van inrichting.
Uit het shoppinggedrag over die periode komt naar voren dat consumenten zich bij hun zoektocht op het web voornamelijk richten op aanbiedingen en verzendkosten, zegt Kamran Pourzanjani, president bij PriceGrabber.com.
Vertrouwen in dure aankopen
Uit de gegevens van de organisatie wordt niet duidelijk welke verwijzingen uiteindelijk daadwerkelijk leiden tot aankopen. 'Zuinige consumenten krijgen wel steeds meer vertrouwen. Door de kostenbesparingen ervaren ze meer de voordelen van het online kopen van grote elektrische apparaten, zoals televisies en computers. Dus wordt het voor consumenten steeds natuurlijker en vertrouwder om online te zoeken naar grote, duurdere producten’, meent Pourzanjani.
Meer online uitgeven aan meubels
Bijna een kwart, 23 procent, van de online shoppers die in PriceGrabber’s onderzoek zijn meegenomen verwacht het komende jaar meer producten voor 'het huis' online te zullen kopen. De onderschrijft de onderzoeksresultaten van Jupiter Research, waar de onderzoekers verwachten dat de uitgaven aan meubels online zal stijgen met 17,4 procent tussen 2005 en 2010. Het weerspiegelt ook de ervaring van enkele individuele meubelwinkeliers. ‘Onze online verkopen zijn met meer dan 1000 procent gestegen in de afgelopen drie jaar’, vertelt Scott Perry, CEO van EverythingFurniture.com.
Top 3
PriceGrabber concludeert ook dat de top 3 van redenen waarom consumenten online meubels kopen bestaat uit: het vinden van betere prijzen, het vertrouwen dat ze kunnen shoppen waar ze willen, en de mogelijkheid om vanuit huis te shoppen waardoor de drukte in winkels vermeden wordt.
Bron: Internet Retailer
Was laatst bij een presentatie over trends en ontwikkelingen waarin een stijging van 700% werd voorspeld in het aantal online verkopen tot en met 2020. Mooie voorspelling dus.