Twinkle | Digital Commerce

Saudi-Arabië: online winkelen lijkt uitkomst voor vrouwen

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:15

Het afgelopen decennium is er veel veranderd in Saudi-Arabië op het gebied van de detailhandel. Verschillende trends zijn waar te nemen die weerspiegelen dat er wordt afgeweken van traditionele wegen en manieren. Zo is er sprake van de opkomst van winkelcentra, het gebruik van credit- en debitcards, klanten- en kortingskaarten en online winkelen. Hoewel nog niet wijdverspreid qua gebruik is dit laatste in opkomst.

Tegenover de nadelen van de traditionele markten, onder andere de beperkte openingstijden, staan de voordelen van het gemak en de snelheid waarmee op internet gewinkeld kan worden. Vooral voor vrouwen is het winkelen via internet een uitkomst. Aangezien de Arabische wetgeving vrouwen verbiedt om auto te rijden en ze daardoor afhankelijk zijn van derden zijn ze minder flexibel om op willekeurige tijdstippen te winkelen. Daarnaast verstoren de gebedsmomenten de mogelijkheden om te kunnen winkelen. Ook is het voor vrouwen vaak niet gepast om kleding te passen in winkels waardoor er geen paskamers aanwezig zijn. Dit in combinatie met de beperkte mogelijkheid om kleding te ruilen maakt traditionele winkels onaantrekkelijk voor vrouwen en wordt vaker de overstap gemaakt naar het online winkelen.

In Saudi-Arabië is het aantal internetaansluitingen in drie jaar gestegen met 70 procent en waren er ruim 2 miljoen internetgebruikers in 2003. Verwacht wordt dat deze aantallen nog verder zullen toenemen, wat goede kansen biedt voor bedrijven die online hun producten en diensten willen aanbieden.

Bron: EVD