Twinkle | Digital Commerce

Online-winkels negeren ergernis over verzendkosten

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:36

Forse verzendkosten blijken nog steeds de grootste ergernis bij het online winkelen. Zes op de tien ondervraagden geeft aan zich te storen aan de extra uitgaven. Ook het tijdstip van aflevering zorgt voor ergernis. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde ICT Barometer van Ernst & Young. Het onderzoek is gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en is dus niet een echt consumentenonderzoek.

Zes op de tien ondervraagden zegt zich te storen aan de vaak hoge verzendkosten bij internetwinkelen. Zo betaalt een kooplustige soms tien tot twintig euro extra aan bezorgkosten. Ook vorig jaar gaven consumenten bij de ICT Barometer de hoogte van de verzendkosten als probleem aan. Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership, is verbaasd dat de grote e-commercebedrijven de consumenten nog niet tegemoet zijn gekomen. ‘Klanten geven wederom een duidelijk signaal af, maar hier wordt blijkbaar nog geen gehoor aan gegeven. Waarom bezorgt men niet alleen ’s avonds, zodat tweede en derde afleverpogingen voorkomen kunnen worden? Bovendien kan een bestelling vaak best een dag wachten, waardoor de kosten binnen de perken blijven’.

Wisselende betrouwbaarheid internetbetalingen

Zes van de tien ondervraagden vindt dat de betrouwbaarheid van betaling afhangt van de internetwinkel of van de betalingsmogelijkheid. Veertig procent van de consumenten heeft – nog steeds - geen vertrouwen in creditcards als betaalmiddel bij e-commerce. Pay-pall en iDeal worden gezien als betrouwbaarste betaalmogelijkheden. Daarnaast heeft zestig procent van de respondenten moeite met het afgeven van privacygevoelige informatie via internet. Vrouwen zijn daarbij iets voorzichtiger dan mannen.

Slechte websites belemmeren groei e-commerce

Hoewel het gebruik van internet als inkoop- en verkoopkanaal verder toeneemt, blijken gebrekkige websites een remmende factor. De meest voorkomende gebreken zijn geringe gebruiksvriendelijkheid en onvolledige of verouderde informatie. Andere veelvoorkomende belemmeringen voor de groei van de e-commerce markt zijn de slechte afstemming van interne bedrijfsprocessen, onvoldoende veiligheid en te hoge kosten.