Forse verzendkosten blijken nog steeds de grootste ergernis bij het online winkelen. Zes op de tien ondervraagden geeft aan zich te storen aan de extra uitgaven. Ook het tijdstip van aflevering zorgt voor ergernis. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde ICT Barometer van Ernst & Young. Het onderzoek is gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en is dus niet een echt consumentenonderzoek.
Zes op de tien ondervraagden zegt zich te storen aan de vaak hoge verzendkosten bij internetwinkelen. Zo betaalt een kooplustige soms tien tot twintig euro extra aan bezorgkosten. Ook vorig jaar gaven consumenten bij de ICT Barometer de hoogte van de verzendkosten als probleem aan. Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership, is verbaasd dat de grote e-commercebedrijven de consumenten nog niet tegemoet zijn gekomen. ‘Klanten geven wederom een duidelijk signaal af, maar hier wordt blijkbaar nog geen gehoor aan gegeven. Waarom bezorgt men niet alleen ’s avonds, zodat tweede en derde afleverpogingen voorkomen kunnen worden? Bovendien kan een bestelling vaak best een dag wachten, waardoor de kosten binnen de perken blijven’.
Wisselende betrouwbaarheid internetbetalingen
Zes van de tien ondervraagden vindt dat de betrouwbaarheid van betaling afhangt van de internetwinkel of van de betalingsmogelijkheid. Veertig procent van de consumenten heeft – nog steeds - geen vertrouwen in creditcards als betaalmiddel bij e-commerce. Pay-pall en iDeal worden gezien als betrouwbaarste betaalmogelijkheden. Daarnaast heeft zestig procent van de respondenten moeite met het afgeven van privacygevoelige informatie via internet. Vrouwen zijn daarbij iets voorzichtiger dan mannen.
Slechte websites belemmeren groei e-commerce
Hoewel het gebruik van internet als inkoop- en verkoopkanaal verder toeneemt, blijken gebrekkige websites een remmende factor. De meest voorkomende gebreken zijn geringe gebruiksvriendelijkheid en onvolledige of verouderde informatie. Andere veelvoorkomende belemmeringen voor de groei van de e-commerce markt zijn de slechte afstemming van interne bedrijfsprocessen, onvoldoende veiligheid en te hoge kosten.
Een mooie nieuwe stelling voor Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership "Winkeliers negeren ergenis over parkeertarieven", aldus Verschuur "Klanten geven wederom een duidelijk signaal af, maar hier wordt blijkbaar nog geen gehoor aan gegeven. Waarom opent men niet alleen �s avonds, zodat de hoge dag-parkeertarieven voorkomen kunnen worden? Bovendien kan een aankoop vaak best tot zondag wachten, waardoor de kosten nog meer binnen de perken blijven".
Leveren webwinkels alleen aan consumenten?
Nee, het gemak van online kopen met verzendkosten is niet een issue voor bezoekers. Zij vinden dit geen al te groot probleem. Het gemak van online bestellen vinden zij veel interessanter dan zichzelf ergeren in de winkel mbt drukte achter de kassa � ls het artikel op vooraad is, de chaotische koopavonden en zeer belangrijk de parkeerkosten wat in de steden de pan uitrijst en het zoeken naar een parkeerplaats met enig geluk een parkeerbon te hebben bij terugkomst. Dat is niet enkel superkostbaar maar ook zeer problematisch...
Het ligt er ook aan wat er verkocht word door zo'n webwinkelier. Als deze producten verkoopt met een minimale marge dan lijkt het me logisch dat er verzenkosten worden berekend.
@Marieke De gemiddelde bezoeker van een site leest over de gekozen terminologie heen. Of je nu neerzet "verzendkosten", "orderkosten" of "DDP Incoterms". Je kunt van een bezoeker niet verwachten dat ze je website goed lezen.
De gemiddelde parkeertarieven in de grote steden zijn vergelijkbaar met de verzendkosten. Het is maar hoe je het bekijkt...
goed nieuws dan voor de webwinkeliers. Bij scnpresent zijn de verzendkosten E:10,-- . Ook bij kleine bestellingen
ik betaal al een deel van de verzendkosten en laat de klanten tot 85euro maar 4 euro betalen voor het verzenden van de producten en dat wel aantgekend. voor de klanten in Belgie, ik ga naar de postkantoor in Belgie, voor de Duitsers ik ga naar Duitsland. natuurlijk ik zoek de goedkoopste manier voor de klanten en voor Xtra-Shop om te pakjes te sturen. Natuurlijk het zou beter zijn als TGT Post de prijzen zou verlagen.
Mijne heren, Ik vind dat allen veel te moeilijk doen over de verzendkosten, onze onderneming rekent 4.95 euro verzendkosten ongeacht de bestelling, dit is absoluut niet veel zeker niet als de klant het daarvoor ook retour mogen sturen, of wordt gehaald kosteloos. Ik vind het een manier van communiceren naar je klant toe, ik heb iedereen bij ons aangeleerd te zeggen, als u gaat winkelen in het centrum moet u waarschijnlijk parkeerkosten betalen , die vaak het bedrag belopen als je er tenminste plaats kunt vinden een nog belangrijk argument is dat de mensen iets thuisbezorgd krigen als service, en dat moet gewoon betaald worden, gemak kost gewoon geld. Iedere klant die wij dat op een leuke manier zo uileggen, heeft direct geen probleem meer met de verzendkosten, sterker nog ze begrijpen het gewoon, het blijft duidelijk communiceren.
ik heb nu nog eens mijn verzendkosten verlagen. Men betaalt in Nederland geen verzendkosten meer bij een bestelling vanaf 35euro en ik stuur altijd aangetekend. en dat werkt, sinds dat ik heb de verzendkosten zo aangepast, komen meer klanten bestellen. ik ga dat doen een tijd om te kijken als dat is wel of niet rendabel voor mijn shop.
Wat er tussen de regels doorspeel, is dat de oorzaak van de (hoge) verzendkosten ligt in t feit dat elke afzonderlijke (kleine) webshop geen kortingen kan bedingen. En dat ze allemaal hun eigen kosten hebben voor opslag, inpakken, retouren, facturatie, incasso, antwoordnummers en ga zo maar door. De oplossing is: dit allemaal 'onder brengen bij een partij die wel kortingen kan bedingen, en waar je dus alle andere kosten ook 'deelt'. Want of de kachel nu alleen voor jou brandt, of ook voor andere webshops ... Het is niet netjes om reclame voor mezelf te maken via dit medium, maar ik doe het toch maar even: ik vertegenwoordig zo'n bedrijf. Wil je dus weten of het goedkoper kan, mail me dan even. En anders vertel ik je sowieso welke andere partijen er nog meer zijn die een dergelijke dienstverlening aanbieden.
Op dit artikel kan ik de volgende opmerkingen plaatsen.
De verzendkosten zijn onder andere door de dominante positie van enkele marktleiders op het gebied van pakketbezorging hoog. TPG Post kan zijn tarieven van � 5,50 in een keer verhogen naar � 6,20. De stijging van � 0,70 is meer dan 10 %. In Nederland zijn er niet veel grote bedrijven die het zich hebben kunnen veroorloven een hoge prijswijziging toe te passen. Echter is de markt voor kleine pakketten nog steeds een markt die geleid wordt door 1 partij. TPG post, andere zijn er bijna niet. Daarnaast zal de consument ook moeten begrijpen dat een webwinkel lage kosten heeft, maar dat de verpakking, verwerking en de verzending geld kost. Dat er dan eens een keer � 5,00 of � 7,00 berekend wordt, is helemaal niet duur. Dezelfde klant kan ook naar de stad rijden, een liter benzine kost hem � 1,50, het parkeren kost hem � 2,00 en dan nog eens de tijd die hij kwijt is. Niet vergeten dat de meeste webwinkels lagere prijzen hebben dan winkels, en de consument is goedkoper uit. Over het algemeen is er ook geen beeld dat zegt dat klanten de verzendkosten hoog vinden. In enkele gevallen worden absurde bedragen berekend. De meesten berekenen slechts een klein deel van de verzendkosten.
Als ontwikkelaar van de E-Sell webwinkel zijn wij enkele jaren geleden begonnen met http://www.kadoshop.nu. Bij Kadoshop.nu accepteren we sinds vanaf vandaag Ideal, een van de betrouwbaarste betaalmogelijkheden volgens de consument. Als je je afvraagt waarom dat zo lang geduurd heeft, kan ik je melden dat we na een week programmeren erachter kwamen dat we de verkeerde integratie handleiding ontvangen hadden en daarna zo weinig tijd hadden dat we het maar via een Payment Service Provider geintegreerd hebben. Als consumenten nog steeds denken dat creditcards onveilig zijn, dan zal het tijd worden dat zij eens een cursus betalen via internet krijgen. Creditcard betalingen kunnen zij zelfs gemakkelijk terug boeken. Een reden waarom webwinkels de betaalmethode niet aanbieden.
Er wordt gezegd dat slechte websites de groei van e-commerce belemmeren. Dat is een van de weinige dingen waarmee ik het eens ben uit het artikel. Zoals ik al eerder vertelde, ontwikkelen wij webwinkels. Wij leveren aan onze klanten webwinkels die zoveel mogelijk voldoen aan de eisen die consumenten stellen aan webwinkels. Het is natuurlijk wel zo dat een webwinkel die aan al die eisen voldoet (en dat is meer dan een gebruikersvriendelijke webwinkel) zoals een keurmerk, verschillende betaalmethodes, enz. enz. veel geld kost. Het kost gewoon veel tijd om een webwinkel goed in elkaar te zetten. Maar heb je hem dan goed in elkaar zitten, dan kun je er ook veel meer van verwachten. Veel mensen begrijpen dat nog niet en willen met een veel te laag budget een webwinkel beginnen. Dat kan, maar er zit veel meer in. Omdat ik al een tijd mee loop in de wereld van webwinkels, kan ik zeggen dat webwinkels in de afgelopen jaren al sterk verbeterd zijn. Er zijn er genoeg die nog veel verbeterd kunnen worden, maar deze man doet zo negatief over webwinkels alsof het lijkt dat wij niets doen. Er wordt heel wat gedaan, op internet staat niet veel stil.
Manolito van de Wouw Clickbizz Internet Solutions
Wij hebben t volgende hierop bedacht voor onze klanten Bij het afrekenen herkent ons systeem de gewichten en maten van de artikelen en berekend automatisch welke vorm van verzending het beste past bij de bestelling! De klant betaald dus nooit meer dan de werkelijke TNT Post tarieven! Zo maken we shoppen nog veel leuker en vooral veeeel GOEDKOPER!
Uw klanten zullen het waarderen!
Ik begrijp niet helemaal waar iemand het vandaan haalt dat een internetshop personeels, magazijn en verpakkingskosten kan doorberekenen aan de klant. Hebben "gewone" winkels dan geen personeels, magazijn en verpakkingskosten?? Die kosten horen nu eenmaal bij het verkopen van producten. En voor alle duidelijkheid ik heb een internetwinkel en ik reken geen verzendkosten! Het kost soms geld om een goedkoper product bij de klant thuis te krijgen. In "gewone" winkels is dat net zo. Dat hoort er nu eenmaal bij.
@JP: Het was toch: Forse verzendkosten blijken nog steeds de grootste ergernis bij het online winkelen.
1)Aan dat forse hebben wij nu wat gedaan 2) Als het niet zo bijzonder is waarom kom ik het dan maar sporadisch tegen?
@Cor, misschien moet je dit maar even lezen http://www.twinklemagazine.nl/onderwerpen/vervolg_ektid7584.asp
@Sebastiaan, dat ben ik helemaal met je eens dat klanten c.q. bezoekers niet goed de A.V. lezen van een onlineshop. Tenslotte wordt het niet voor niets vermeld en dit allemaal om de klant alle informatie te geven van belang. @Marieke zoals ook de verzendkosten, dien je als goede onlineshop wél duidelijk te vermelden ter kennisgeving, tot 10 kilo die prijs en vanaf dat die prijs, kl�¡�¡r! Vóórdat de klant de bestelling daadwerkelijk plaatst zien ze het gewicht staan van het totale toe te sturen pakket waardoor het toch wel zeer duidelijk is en zij zelf kunnen zien of de verzendkosten, bij ons tot 10 kilo â�¬ 7.20 of zij dit waard vinden op de gehele bestelling of niet. Dus niks geen zgn verborgen kosten !! Openheid is alles wat een klant wilt van een onlineshop en terecht! Zij willen best ergens voor betalen mits het binnen de beperking blijft uiteraard als van te voren duidelijk is waarvóór ze moeten betalen! Nee, onlineshops die normale verzendkosten (c.q.optioneel incl. handelingskosten) hanteren is niets mis mee mits duidelijk vermeld. En laten de grote steden gemeentes nu gewoon doorgaan met lukraak parkeergelden opvoeren, prima hoor! Voor een uur parkeren in Rotterdam â�¬ 3.50 (?) moet je niet net de pech hebben dat er een "sukkel-tje" achter- of een rij tot Jeruzalem vóór de kassa staat waardoor je nét te laat ben met bijbetalen van je parkeergeld a raison van ...krijg je als beloning ook nog een mooi geel papiertje met de hartelijke groeten ervoor.
Dus Jacob Verschuur van Ernst & Young gaat een bezorgdienst starten die de pakketjes gratis kan bezorgen? Wij zijn dan graag zijn eerste klant! Deze man wil graag in de media komen over de rug van de branche die hij onderzoekt.
@Marieke Ik denk dat weinig consumenten de Dikke Van Dale naast hun pc hebben liggen. Het is gewoon een populistisch onderzoek. Alsof webwinkeliers niet snappen dat de verzendkosten een drempel zijn. Natuurlijk snappen ze dat wel, er is alleen geen bezorgdienst die gratis kan bezorgen. Het is een transparant prijsmodel; verzendkosten seperaat van de het product. Dat het dan tegenvalt wat het kost om een pakketje te verzenden is perceptie.
Ondanks mijn belofte niets meer te zeggen, kan ik het nu toch echt niet laten
@cor, Ik kan niet zo heel erg goed rekenen maar volgens mij is het posttarief betalen altijd duurder dan geen verzendkosten betalen.
Overigens is deze manier van verzendkosten niet erg bijzonder. Iedere gratis shop heeft dit standaard.
@p de Boer, Zo zo dat is goedkoop! 10 euro verzendkosten. veel goedkoper dan geen verzendkosten! of toch niet??
Gelukkig zijn er nog steeds genoeg internet winkels die denken dat zij alle kosten die bij bedrijfsvoering horen 1 op 1 kunnen doorberekenen aan hum klant. Persoonlijk denk ik dat het op nummer 2 staat van de redenen van faillissement binnen 2 jaar, direct achter de vindbaarheid zie hier.
Dat van die Van Dale begrijp ik niet. Maar ik denk dat een consument gewoon duidelijk wil weten waarvoor hij betaalt. Dus als hij 20 euro verzendkosten moet betalen, snapt 'ie daar niks van. Rene schrijft dat er nog heel veel kosten bijkomen. het lijkt mij die niet verstandig om die oner 'verzendkosten' te scharen. Daarbij komt ook dat je bij sommige webshops de verzendkosten pas tegenkomt als je al in de afrekenmodule zit. Dan komt het over als verborgen kosten. Ik haak dan vaak af omdat het me irriteert.
@marieke, dat klopt inderdaad deze kosten rekenen wij juist ook mee, ik bedoelde juist dat wanneer een shop voor minder als � 10,- verzend hier altijd geld bij moet. Maar als deze kosten onderdeel zijn van je overhead kosten per product dan is dit gewoon te doen, dit is dan onderdeel van je service. Zo hebben wij ook maar 2 waarden in onze verzendkosten gerelateerd aan de hoogte van t totaal bedrag. Op deze manier is t duidelijk en helder voor de klant. En krijg je toch een gedeelte van je kosten terug. Dus precies wat @martin ook zegt.
Ik heb inderdaad ook ervaring met hoge verzendkosten. Ik heb nl. in duitsland bij nhdp-onlineshop schoenen besteld. Ik kreeg de bevestiging per email: 5,50 euro verzendkosten. Ik heb het bedrag betaald, en nu zegt de winkelier zich te hebben vergist in de verzendkosten. Omdat het naar Nederland is zijn de verzendkosten ineeens 13,50. Dat moet ik nu betalen, ondanks de eerdere rekening. Dit klopt toch niet?
@all. Neem eens contact op met Selekt Vracht. Mijns insziens stukken goedkoper dan de monopolist en bezorgen in de avonduren en zaterdag mogelijk! En nee ik heb geen aandelen in dit bedrijf ;-)
On niet meteen reclame te gaan maken maar wij hadden grote problemen met TPG. Deze verkopen ons pakketdiensten welke verzekerd vervoer aanbeiden maar we moeten nu nog steeds geld vangen van zoekgeraakte pakketten in december 2005. Tegenwoordig doen wij alles via DPD welke voor ons veel voordelen bieden. Standaard zijn alle pakketten verzekerd. Een lage pakketprijs tot 30 kilo Alles wordt gratis opgehaald Een beter direct contact bij problemen en geen dure 0900 nummers zoals TPG. En in tegenstelling tot veel bedrijven heeft DPD de tarieven onlangs VERLAAGD en is dan ook goedkoper dan TPG geworden voor binnenland. We hebben het zelfs meegemaakt dat bezorgers van DPD ons belden als er een huisnummer op het pakket vergeten was. Alle pakketten mooi in 1 dag geleverd. Ik zit alleen nog te wachten op een goede pakketservice voor internationale pakketten. Hierin is TPG nog altijd de goedkoopste buiten de ons onmringende landen als Duitsland, België, Luxemburg en Denemarken. Helaas kunnen pakketten buiten de EU niet hoger worden verzekerd dan de standaard 146 euro voor Internationaal pakket plus. Buitenlandse postbedrijven zoals in duistland, engeland, amerika biedern veel meer diensten op het gebied van internationale zendingen.
We hebben onlangs op onze webwinkel http://www.poaa.com de verzendkosten geschrapt voor Nederlandse klanten en dat heeft geleid tot meer klanten en positieve reacties! Het was al laag.. maar nu dus gratis ongeacht besteding.
Hoogmoed komt voor de val. Je zou toch denken dat TPGpost iets geleerd zou hebben van hun telefoon debacle toe iedereen naar de concurrent overstapte!?, maar nee, hoor, ook dit moet weer op een debacle uitlopen. Het wordt tijd dat Sandd(http://www.sandd.nl) eens in dit gat springt
Ik denk dat de meeste webshops die minder als � 10,- door berekenen er zelf al een flinke somma bij doen, een klant denkt vaak dat hij veel verzendkosten moet betalen, maar tel alle kosten eens op: "Porto kosten, verpakkingskosten, personeelskosten, magazijnkosten, handelings en administratiekosten." Deze kosten zijn alleen haalbaar als ze deel uitmaken van je budget en het ziet als een extra service. Verstuur je weinig pakketten dan is versturen met alle kosten duurder als een klant die bij de afhaalbalie zijn pakketje komt afhalen. Wat verder onderzocht wordt dat webshop niet 's avonds afleveren, dat gaat helaas gewoon niet, heb tot op heden nog geen vervoerder gevonden die het 's avonds komt afleveren. Enige is "Kiala" wat ik overigens een goede formule vind, klanten kunnen paketten dan op ieder gewenst moment zelf afhalen bij een Kiala punt die bijna in iedere plaats te vinden is. (vaak tankstations)
Niet alleen slecht websites belemmeren de groei van e-commerce. Kleinere startende ondernemers die minder dan 1000 pakjes per jaar versturen kunnen nergens terecht voor korting op de verzendkosten. Onze pakjes wegen voor 98% minder dan 5 kilo maar de TPG heeft nagenoeg zonder weerwoord uit de e-commerce industrie de pakketzegel van 5 kilo kunnen afschaffen en verhogen naar 10kg en 6.20 euro. Ook de normale consument heeft deze rare verhoging geslikt alsof het niets is. Iets wat consumenten soms vergeten is; in de winkel krijg je een plastic tasje mee om je item in te vervoeren. E-commerce winkels moeten eea in dozen stoppen. En ook die kosten geld.
Volgens mij kijkt men niet verder dan de neus lang is. er zijn meerdere mogelijkheden voor bezorgen. Afleveren op een ander adres (werk bijvoorbeeld). Waarom zijn de drie postorderaars gevraagd? Ik zie regelmatig acties voorbij komen van Internet-only bedrijven die het gratis bezorgen. Neem modern.nl, kijkshop.nl, dell.nl die gebruiken het wel degelijk als extra marketingmiddel. Zijn de traditionele postorderaars dan nog zo traditioneel...... Ja zou je zeggen als je naar de betaalmethoden kijkt.
Hallo, Bestel vaak op http://www.inktsupplies.nl en dat bevalt goed, ondanks de verzendkosten, niet inktsupplies maken deze prijs duur, maar ptt post en de zijne.
ik heb een webwinkel die over de hele wereld verstuurt. Ik val mijn klanten niet lastig met apart berekende verzendkosten. 1 produkt-1 prijs-all in.
maar tel alle kosten eens op: "Porto kosten, verpakkingskosten, personeelskosten, magazijnkosten, handelings en administratiekosten
Maar dat zijn toch niet de kosten die je in je verzendkosten berekent? Behalve de porto. Als dat zo is begrijp ik dat de consument er geen touw an vast kan knopen. Noem het dan 'afhandelingskosten' ofzo.
Het kan ook eerlijker zijn in het geval je eenmalig pakketkosten rekent. Bij onze winkel betaal je ongeacht de hoeveelheid producten in je mandje 6,20 aan verzendkosten (precies wat de verzending via TNT kost)
@Erik,
Ik denk dat wij er niet te moeilijk over doen, maar jij te makkelijk! Ik ben een internetwinkel begonnen waarbij ik graag klanten adviseer maar als ze kopen zonder dat ik telefonisch, via e-mail of ander contact mogelijkheden heb gehad heb ik daar absoluut geen enkel probleem mee. Bij deze klanten (bij mij 95%) heb ik dus niet de mogelijkheid anders dan via de website hun te overtuigen dat winkelen nu eenmaal geld kost. En dat dat verzendkosten rechtvaardigt.
Het argument thuisbezorging is natuurlijk erg slap als je nagaat dat er mensen (verkopers/adviseurs) in een fysieke winkel staan die "in sommige gevallen" echt iets te melden hebben over het product. Dat is service! Service die ook veel geld kost, net als verzendkosten, winkelpand, winkelinrichting, gas/water en licht, etc., etc. De laatste 3 kosten zijn bij een internetwinkel aanzienlijk lager dan bij een fysieke winkel.
Ik ben nu toch heel erg benieuwd of er een internetwinkel die bij wijze van test wil testen of de verkopen van een winkel met verzendkosten net zo hoog zijn als een winkel zonder verzendkosten. Cor misschien??
Ik ben en blijf er van overtuigd dat de verkopen beter zullen zijn, en zeker op lange termijn. Maar als iemand het nu gaat testen ben ik zeker benieuwd naar de uitkomst.
Ik hoor het graag
Ik zou zeggen bestellen bij Conrad.nl want daar zijn de verzendkosten afgeschaft!
Een goede website (bedrijf) behoeft geen grote webshop te zijn, een grote webshop kan wel een slechte te zijn. Neem http://www.mailorder.nl van de TPGPost maar eens onder de loupe.
Je wordt gedwongen om bepaalde artikelen (zoals sailbags zonder voorfrankering) te kopen via hun mailorder shop. De verzending was altijd gratis, maar sinds er een aantal artikelen uit het pakket van de postkantoren zijn gehaald, moet de klant het aangetekende tarief betalen + nog eens een bedrag voor administratiekosten.
Dus TPGPost pakt de klanten op alle gebieden: dwingen om via hun mailorder-shop te kopen, dan verzendkosten berekenen, administratiekosten berekenen en de tarieven van Pakketten, Aangetekende stukken en Aangegevenwaarde verzendingen stilzwijgend verhogen.
Dat zijn goede zakenlui!
Wim
Het 'probleem' van de verzendkosten is eenvoudig op te vangen door deze kosten (en alle andere ook!) door te berekenen in de productprijs. En zo hoort het ook. Vraag tenslotte voor elke verzending (dus niet: voor elk product) eventueel X euro 'handlingkosten'. Standaard, ongeacht het product (binnen een bepaalde range), ongeacht het gewicht. Dan krijg je nog iets terug. En het is duidelijk. Maar beperk dit bedrag wel, zie het als een kleine tegemoetkoming / drempel.
Makkelijk gezegd door meneer E&Y!
Aangezien de meeste bestellingen die via onze shop worden geplaatst door de brievenbus zouden kunnen, versturen wij via brievenbuspost. Dat is het goedkoopst en het kan ook bij afwezigheid worden afgeleverd. Groot nadeel bij brievenbuspost is dat er geen services zijn die ervoor zorgen dat je je producten in de gaten kunt houden. Zo ben ik deze zomer 20 producten kwijtgeraakt en niemand kan me vertellen waar het gebleven is. TPG hoort bij verkeerde verzending altijd te retourneren naar de afzender. Dit is niet gebeurd. Wat is er dan gebeurd met mijn producten? Ergens in het TPG-traject is het blijven "steken" (lees: gejat, achterovergedrukt en wat dies meer zei?).
TPG geeft als oplossing aan: ga via pakketpost versturen, ook als het door de brievenbus past. Alleen maar om gebruik te kunnen maken van de Track and Trace service en de andere services die zij daarop wel bieden en op brievenbuspost niet. Dan stijgen de kosten van 2,25 naar 6,20. Geen klein verschil en voor de webwinkelier niet op te brengen als je het niet doorberekend aan de klant.
In ons geval: TPG moet gewoon zsm met een Track and Trace systeem komen voor brievenbuspost! Op die manier kunnen artikelen die licht zijn en door de brievenbus passen met lagere kosten en minder risico worden verstuurd. TPG heeft het systeem bij pakketten wel, is het dan zo moeilijk om dit ook voor brievenbuspost in te gaan zetten? Of realiseert TPG zich dat ze in deze brievenbusmarkt geen concurrenten hebben en lopen liever niet een stapje harder? Tsja, het genereert uiteraard meer inkomsten als je op deze manier webwinkels dwingt via pakketpost te gaan versturen.
Ik reken overigens maar 2 euro per bestelling aan verzendkosten, ook als het via pakketpost (6,20) verstuurd moet worden. Ik ken meerdere internetbedrijven die dat zo doen. Ik kan me niet voorstellen dat webwinkeliers zich niets aantrekken van de klachten van klanten (als dit zo is, het onderzoek is niet onder "echte" consumenten gehouden) over de verzendkosten! Maar door de hoge kosten en gebrekkige dienstverlening is het gewoon vaak niet haalbaar.
Laat verzendbedrijven eerst met betere oplossingen komen en kijk dan of de schuld inderdaad bij de webwinkelier ligt...
Nikki Nooteboom
Eén van de problemen van een webshop eigenaar is dat hij alles zo goedkoop mogelijk wil maken...Pakket versturen kost geld. TPG/GLS/DPD, verpakkings- en verzendmatriaal en tijd. Dus alleen als je die kosten in je prijs verrekent kom je uit.
Als je vervolgens een prodduct hebt wat bij de ander identiek is en dus vergelijkbaar qua merk/type etc is bijna het enige waarop je op internet kan concurreren de prijs ...
Mi kun je op internet veel beter een specialisme zoeken waar weinig zich mee bezig houden en duidelijk maken dat verzendkosten nou eenmaal kosten zijn die je hebt en dat je die doorrekent.
Als je je bedrijf wilt promoten, Martin, dan kun je een banner kopen voor de site of voor in de nieuwsbrief. E-mailadres van onze accountmanager hebben?