Twinkle | Digital Commerce

0nline-displayadvertising stijgt naar 34 miljoen euro

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:00

IAB Nederland heeft met zijn 21 grootste internetexploitanten en Nielsen Media Research  de netto online-mediabestedingen over het tweede kwartaal van 2006 in kaart gebracht. De nettobestedingen uit online-displayadvertenties kwamen in dit tweede kwartaal uit op 34 miljoen euro.

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.IAB Nederland-directeur Igor Beuker: 'In het tweede kwartaal van 2005 bedroegen de netto bestedingen uit online-displayadvertenties nog 24,2 miljoen euro. De groei naar 33,9 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2006, betekent een stijging van 40 procent.'

Branches die voorop liepen qua online mediabestedingen in 2006 waren Media met 23,6 procent, Telecom & ICT met 14,9 procent, Financiële Dienstverlening met 12,5 procent, Horeca-Toerisme-Recreatie met 9,3 procent en Retail met 5,9 procent.

De online-advertentiebestedingen naar soort zagen er bij de 21 exploitanten over dit kwartaal als volgt uit: 51,84 procent kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie en sponsoring 29,12 procent, pop-ups, interstitials en fullscreen ads 5,57 procent, e-mail 5,02 procent, search 4,52 procent en overig 3,93 procent.