Twinkle | Digital Commerce

Online reclame: inhoud belangrijker dan vorm

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:22

Bij het succes van online reclame blijkt de inhoud belangrijker te zijn dan de vorm, concludeert Lennart Boven naar aanleiding van eigen onderzoek. Hij studeerde ermee af op de Universiteit van Tilburg.

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van online reclame, maar Boven waagt voorzichtig de eerste stappen op dit terrein. Het onderzoek bekeek de effecten van twee vormaspecten bij banners, het gebruik van animatie en retorische vragen,  op de mate van aandacht, het geheugen (memory), de waardering (attitude toward the ad) en de klikintentie (click-through intention).

‘Concluderend kan worden gesteld dat het succes van een banner niet afhankelijk is van zijn vorm. De vorm van de banner heeft geen invloed op de mate van aandacht, de herinnering en herkenning en de waardering’, geeft Boven aan. 

Hoewel banners niet bewust onthouden werden, bleken ze wel een plekje in het geheugen te krijgen. ‘Maar liefst 65 van de 80 proefpersonen moesten een antwoord op de vraag welke banner zij zojuist hadden gezien, schuldig blijven. Slechts vier personen vulden het goede antwoord in. Wanneer de proefpersonen vervolgens uit de drie afbeeldingen konden kiezen, vinkten 47 personen opeens wel de goede banner aan’, geeft de onderzoeker aan.

Internetervaring speelde bij de uitkomst van de resultaten geen rol. De interesse in het onderwerp wel.  ‘Het lijkt erop dat de interesse van de internetgebruiker in het onderwerp van de banner een grote rol speelt in het succes van een banner’, concludeert de onderzoeker. ‘De waardering voor de banner komt pas wanneer het onderwerp de interesse van de internetgebruiker heeft.’

Bron: mediaonderzoek.nl