Vrij classy en niet te opvallend
Tekst Evelyn Fox
Reddingfield.nl is een nieuwe webwinkel met een breed assortiment aan parfums en cosmetica. E-commerce bedrijf De Nieuwe Zaak heeft de winkel opgezet, ingericht en verzorgt de marketingactiviteiten. Reddingfield.nl zelf draagt zorg voor het assortiment, de klantenservice en de logistiek. De ambitie liegt er niet om: 'Over vijf jaar willen we één van de grotere spelers in Europa zijn.'
Grote voorbeeld is Strawberrynet.com, een Aziatisch bedrijf dat over de hele wereld parfums en cosmetica levert tegen discountprijzen. 'Wij dachten: dat kunnen wij ook, maar dan wel een tikje beter', vertelt Jaap Hartman, de 21-jarige directeur van Reddingfield.nl. Met een betere klantenservice, een nog groter assortiment, een snellere levering. 'We hebben bijna alle producten op voorraad. Het bestelproces en de logistiek is volledig geautomatiseerd. Er hoeft bij wijze van spreken alleen nog een doosje om; de klant heeft het de volgende dag in huis. Een ander belangrijk voordeel is dat de klant bij levering binnen Europa straks geen invoerrechten hoeft te betalen. Dat moet bij Strawberrynet.com vaak wel.'
Zoeken belangrijk
Maar eerst goed voet aan de grond in Nederland krijgen. En dat gaat snel. Vlak na de opening op 7 maart jongstleden telde Hartman dagelijks zo'n vijf tot tien orders. Een week later stond de teller op vijftig, na drie weken zijn het er zeventig per dag. Hartman: 'De Google Adwords-campagne werkt super. We hebben een lijst met zo'n honderd woorden aangedragen. De meeste bezoekers komen via deze zoekmachine.' Ook de zoekfunctionaliteit op de site speelt een belangrijke rol. 'Mensen zoeken op producten of merknamen. Dit registreren we, zodat we ons assortiment beter op de vraag kunnen afstemmen.'
Géén parfumstore
De mensen achter Reddingfield.nl hebben jarenlange ervaring in de cosmetica- en parfumeriebranche, kennen de (inter)nationale markt en inkoopkanalen als geen ander. Oudgedienden dus, maar ze willen niet op de voorgrond treden. Sterker nog: niemand mag weten wie ze zijn. Heeft iets te maken met het welbekende kanaalconflict (zie ook Twinkle 1, februari 2006). De Nieuwe Zaak is benaderd om de online-winkel vanaf nul neer te zetten - en nu verder uit te bouwen.
Peter van Noord is medeoprichter en -eigenaar van De Nieuwe Zaak. Naast de jonge Hartman komt de ex-Clockworker beslagen ten ijs. Het ultieme project, noemt Van Noord het. 'In drie maanden tijd hebben we vanaf niks een winkel neergezet. Naam, logo, inrichting, technische realisatie, marketing: alles moest nog worden bedacht en gemaakt.' De nieuwe webwinkel moest kwaliteit, internationale allure en betrouwbaarheid uitstralen. Van Noord: 'We wilden zeker geen "parfum" in de naam, dat oogt wat goedkoop. Dan krijg je "de parfumstore", dat soort namen. "Reddingfield" klinkt als een oud Engels warenhuis. Precies de associatie die we zochten. Het design is vrij classy en niet te opvallend: ondersteunend aan de grote merknamen die Reddingfield.nl verkoopt.'
'Reddingfield klinkt als een oud Engels warenhuis, precies de associatie die we zochten'
Ongekend assortiment
De markt is enorm, stelt Van Noord. 'Er is plek voor meerdere spelers. Een gemiddelde parfumeriewinkel in de straat heeft een assortiment van 2.000 producten. Online is de markt versnipperd. Webshops die parfum en cosmetica verkopen hebben een aanbod van gemiddeld zo'n 500 producten. Reddingfield.nl heeft er straks 8.000. Dat is écht uniek.' Hartman vult aan: 'We richten ons met name op de cosmeticaproducten. Een vervolgaankoop doe je toch gemakkelijker op het net. Potje leeg? Even bijbestellen. Voor geuren ligt dat anders. Dat is meer funshoppen. Helaas bestaat er nog geen geurenfunctionaliteit...'
Maar hoe verleid je de consument online? Van Noord: 'Je moet je thuis voelen bij de winkel. De voorkant moet kloppen, je moet gemakkelijk je weg kunnen vinden. We leiden de consument via een alfabet van beginletters van merknamen en belangrijke productlijnen naar het product dat hij of zij zoekt. Gemakkelijker kan bijna niet. Wat betreft de prijzen: we hanteren nu adviesprijzen, dezelfde prijzen als bij de traditionele parfumerie. In de nabije toekomst zetten we een klantenloyaliteitsprogramma op met kortingen voor trouwe klanten.'
Kabaal maken
Het assortiment telt nu ongeveer een achtste van wat het straks moet zijn. Als alle zaken op orde zijn gaan ze meer kabaal maken, vertelt Van Noord. 'Denk aan samenwerking met publieksbladen, specifieke doelgroepensites zoals Vrouwonline.nl, linken vanaf e-zines. Free publicity genereren is natuurlijk altijd mooi. We gaan trouwens ook gewoon folderen. Publiciteit offline en online genereren, die combinatie werkt toch het beste.' En dan de grenzen over. Hartman, enthousiast: 'Reddingfield.be, Reddingfield.de: ze gaan er komen. Wij zorgen voor de product- en marktkennis van de landen en zetten onze knowhow in als het gaat over internationale handel. Met een partner als De Nieuwe Zaak voor het technische gedeelte en de marketing gaan we ons doel bereiken. Daar ben ik van overtuigd.'
Clicks:
www.reddingfield.nl
www.denieuwezaak.nl
www.strawberrynet.com
www.vrouwonline.nl
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2006
Ik koop sinds jaren op het Internet, maar ik heb nu het gevoel dat ik opgelicht ben voor, 40 euro van Gils aftershave bestelt en wordt niet geleverd. Wat een waardeloze firma..advies niet kopen bij deze shop