Twinkle | Digital Commerce

eBay zet catalogi in

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:24

eBay gaat catalogi inzetten. Reden is de groeiende concurrentie online. Ook neemt het effect van e-mail acties af. Volgens Shawn Mielke, eBay senior director voor on-site en direct marketing, krijgen consumenten zoveel e-mail dat de geloofwaardigheid ervan afneemt. ‘Als wij een e-mail sturen met een coupon van 25 dollar geloven consumenten niet dat dit daadwerkelijk van eBay afkomstig is.’

Andere focus

In het verleden richtte eBay zich met zijn DM-acties vooral op nieuwe klanten, maar nu zal de focus vooral op bestaande klanten liggen.’Dit jaar gaat het meer om het activeren en behouden van bestaande klanten, om ze te stimuleren zowel tot koop als verkoop over te laten gaan’, zegt Mielke.

‘Hoewel DM duurder is in vergelijking met online acties, levert het meer op als het goed wordt toegepast’, geeft Corner Solutions oprichter Ellen Sato aan. Samen met eBay werkte de organisatie aan het DM programma. In eerste instantie is een 12-maandenplan opgesteld, maar uiteindelijk zijn de plannen voor de catalogus ook op de lange termijn gericht.

Effectief middel

Catalogi blijken een effectieve manier te zijn, zo ontdekte eBay. Het afgelopen jaar leverde een 32-pagina’s dik vakantieboek de grootste respons op, vooral bij grote klanten. Zij zullen de belangrijkste doelgroep zijn. eBay’s catalogus bevat producten die recent op de veilingsite aangeboden zijn, en toont de gemiddelde prijs waarvoor zij verkocht worden.

Dit jaar zal eBay bij wijze van test komen met vier verschillende catalogi, gebaseerd op productcategorieën. Hiermee wil de organisatie de diversiteit in het aanbod benadrukken. Een woordvoerder van eBay laat weten dat er geen plannen zijn om ook in Nederland een catalogus in te zetten.

(16 mei 2006)