Twinkle | Digital Commerce

Web steeds belangrijker bij b-to-b oriëntatie

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:04

B-to-b klanten gaan massaal het web op om distributeurs te vinden voor de materialen die ze nodig hebben, dat blijkt uit onderzoek onder ingenieurs, techneuten en wetenschappers door GlobalSpec.

Ruim 70 procent van de respondenten geeft aan eerst online op zoek te gaan naar nieuwe distributeurs. Ze gebruiken daarbij gewone en verticale zoekmachines en sites van technische fabrikanten. Maar 14 procent gaat naar collega’s, 3 procent zoekt in handelsmagazines en 2 procent vindt een distributeur via direct mail of e-mail.

Als eenmaal een distributeur online gevonden is, zeggen de respondenten te kijken of de informatie op de website up-to date is en of technische specificaties zijn aangegeven. Ook is het van belang of er afbeeldingen zijn van het product en of er online in een catalogus gezocht kan worden. Dit blijkt belangrijker te zijn bij de overweging dan de mogelijkheid om online tot aanschaf over te gaan. Ook prijs blijkt een minder grote factor te zijn bij de keuze voor een distributeur. Beschikbaarheid en bezorging, klantenservice en voorraad worden belangrijker geacht.

Voor de meeste respondenten is het feit dat hun huidige distributeur een product niet kan leveren, de reden om een nieuwe distributeur te zoeken.

(16 mei 2006)