Twinkle | Digital Commerce

Stones' webwinkel: big business

2017-05-26
  • 2:57

Tekst: Fred Krijnen

Deze zomer komen ze naar Nederland: de Rolling Stones. Het eerste Arena-concert was binnen 28 minuten uitverkocht. Sneu voor de fans, die zich vaak al  's nachts voor de verkoopadressen posteerden. Dankzij de webwinkel van de Stones hadden ze zich die moeite kunnen besparen.

"Presale alert, presale alert," flikkert het computerscherm eind november opgewonden. Een mail van www.rollingstones.com.

De klanten van deze webwinkel zullen, zo meldt de mail, als eersten in staat worden gesteld om kaarten voor de Stonesconcerten te bemachtigen. Een prima vorm van klantenbinding. Ook deze klant heeft er helemáál geen moeite mee dat er eerst 100 dollar dient te worden betaald om bij de Stones te mogen winkelen. Dat deed hij drie jaar geleden al en het leverde riante plaatsen voor het Stonesconcert in de Ahoy' op. Dus reactiveert hij subiet zijn lidmaatschap door online 100 dollar over te maken.

CONGRATUALATIONS!

Welcome to rollingstones.com, Fred Krijnen!, jubelt het computerscherm een minuut later al. De nieuwe klant krijgt een gebruikersnaam en een code. En de nieuwe klant is tevreden.

Donderdag 1 december is het zover. Twee dagen later zal de Europese kaartverkoop starten. Maar daar hoef je als klant niet op te wachten. Hij wil niet naar de ArenA, met die vreselijke akoestiek. Met zijn code logt deze klant in voor het concert te Brussel. Zijn muis selecteert twee prachtige kaarten pal voor het podium. Kosten slechts 232 euro.

Maar dan, terwijl de creditcardgegevens al zijn ingevoerd, gaat het mis. Na het aanklikken van 'confirm' verschijnt de website van het Koning Boudewijn Stadion. Alles moet opnieuw worden ingevuld. En dat lukt maar niet.

De website van het Stade de France blijkt wél klantvriendelijk. Dus bemachtigt de muis twee kaartjes voor het concert in Parijs op 3 juni.

Stoneswijn

Dankzij de webwinkel van de Stones verlopen de feestdagen ook uiterst plezierig. Vooral door de bij de Stones bestelde wijn. Prachtige flessen Carbernet Sauvignon met Stones-logo, die fameuze tong, voor het luttele bedrag van 40 dollar. Dat is weer eens wat anders dan die eeuwige t-shirts, jacks en andere typische fanclubattributen, die ook in de webwinkel te koop zijn.

Ze geven even de bevlieging om toch naar het concert in de Arena te gaan. Maar dan wél met de, via de webwinkel te bestellen, Bigger Bang Deluxe package. Kosten: 1875 dollar. Voor dat bedrag wordt de klant tot star getransformeerd. Hij slaapt twee nachten in het Amsterdamse Marriot, krijgt de beste plaatsen, plus speciaal vervoer en kan beschikken over een '24-hour-on-site host'. Spannend, maar toch maar niet.


Stones boeken recordwinst

The Rolling Stones hebben het record van meest winstgevende concerttour aller tijden gebroken met hun Amerikaanse tournee in 2005. €¨A Bigger Bang Tour bracht 137 miljoen euro op en daarmee versloegen The Stones onder meer U2 en Céline Dion.€¨The Stones verkochten in 2005 in totaal 1,2 miljoen kaartjes. Het oude record van de hoogste concertopbrengst stamde uit 1994 en stond ook al op naam van The Rolling Stones. In dat jaar bracht de Voodoo Lounge Tour 102 miljoen euro in het laatje. Concertpromotors menen dat artiesten te hoge vergoedingen vragen voor hun optredens, de artiesten zelf zeggen dat de promotors hen steeds lucratievere contracten aanbieden die zij nauwelijks kunnen weigeren, zeker niet omdat de verkoop van cd's steeds minder winst oplevert. Recent uitgebrachte albums van The Stones en McCartney haalden teleurstellende verkoopcijfers. Bovendien kopen fans ongeacht de prijs toch wel een kaartje voor topacts als The Stones en U2, zo menen concertorganisatoren. Een kaartje voor The Rolling Stones kostte in Amerika gemiddeld 113 euro, maar in sommige steden liepen de prijzen op tot 380 euro per ticket. Voor de Nederlandse concerten van The Stones in de Amsterdam Arena variëren de prijzen van 79 euro voor de laatste rang tot 129 euro voor de beste zitplaatsen, exclusief reserveringskosten. (Bron: GPD)