Twinkle | Digital Commerce

Conversietips: Hoe zet je een online-prijsvraag op?

2017-05-26
  • 2:22

De winnende klant

Als - beginnende - webwinkel hebt u de uitdaging zo veel mogelijk sitebezoek te genereren en dan natuurlijk het liefst relevant bezoek. Een manier om dit te realiseren, is het opstellen van een prijsvraag en deze vraag aan te melden bij relevante sites, zoals Prijz.nl, Allesgratis.nl of Prijsvragenplaza.nl. Maar wat zijn de do's en don'ts voor het opzetten van een succesvolle prijsvraag?

Tekst: Esther de Bruin en Marco Derksen

Mensen moeten een zo laag mogelijke drempel ervaren voor deelname aan de prijsvraag. Laat -deelnemers daarom zo min mogelijk gegevens invullen, bijvoorbeeld alleen het e-mailadres. Daarnaast moet zowel de opdracht als de antwoordmogelijkheden niet te ingewikkeld zijn. Een 'abc-optie' met aanklikmogelijkheid werkt bijvoorbeeld beter dan een 'geef je mening-variant'. Simpelweg omdat bij de laatste optie een hogere drempel wordt ervaren.

Landingspagina

Voor de landingspagina geldt: houd het zo simpel mogelijk. Dus houd teksten kort en plaats er een foto van de prijs bij. Geef kort aan wat de bedoeling is van het invulformulier. Zorg er ook voor dat de bezoeker van de pagina niet onnodig wordt afgeleid. Zet daarom de prijsvraag bovenaan, zonder andere content eromheen. Je kunt de bezoeker na -deelname altijd nog naar je homepage sturen.

Vertrouwen

Het klinkt overbodig, maar geef de prijzen echt weg. Toon ook namen en foto's van eerdere winnaars, dat schept vertrouwen. Laat weten wat er met de ingevulde gegevens gebeurt en toon een e-mailadres of ander correspondentieadres, waar mensen met vragen terechtkunnen.

Laat geen kansen liggen!

Na deelname komen mensen op een bedankpagina. Hier liggen veel kansen. Er kan worden volstaan met de opmerking 'bedankt voor je deelname', maar 'bedankt voor je deelname, bekijk hier de aanbiedingen in onze webwinkel' is beter. Ook kunnen mensen voor de nieuwsbrief worden geworven. Zorg er wel voor dat u bezoekers langer vasthoudt en voorkom dat ze zich meteen weer afmelden als ze geen prijs hebben gewonnen. Nodig ze bijvoorbeeld uit voor een nieuwe prijsvraag.

Prijs

Tot slot de prijs. Geef iets origineels of exclusiefs weg, dat past bij uw webwinkel of merk. Een reis of iPod is niet origineel. Ook bij de vermelding van de prijs geldt: houd het simpel. Is de prijs 'een Wii'? Afhankelijk van de doelgroep weet wellicht niet iedereen wat dat is. Communiceer dan bijvoorbeeld 'Wii spelcomputer'.

Houd bij alles de volgende vragen in uw achterhoofd: wat past bij uw webwinkel/merk? Hoe wordt uw doelgroep aangesproken (u of jij)? Welke prijs kiest u voor een groep (een beautyarrangement voor vrouwen, een hippe telefoon voor een jongere doelgroep)? De manier waarop u communiceert levert verschillende conversies op. Zet u: 'Win een 4-persoonsvakantie!' of 'Zin om met drie vrienden op vakantie te gaan?' Test wat het beste werkt.

Deze rubriek komt tot stand in samenwerking met Marketingfacts. Ga voor meer tips naar -www.marketingfacts.nl/conversietips

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3- 2007