Twinkle | Digital Commerce

PostNL: pakketgroei groter dan brievenbuskrimp

2017-05-27
180101
  • 1:23

PostNL verwerkte afgelopen jaar 9 procent meer pakjes dan in 2013. In recordmaand december lag het pakketvolume zelfs 13 procent hoger. De komende periode zal de marktleider het aantal afleveropties voor webshops en webshoppers verder uitbreiden.

Dat verklaart ceo Herna Verhagen in een reactie op de goede kwartaal- en jaarcijfers van PostNL. ‘We blijven investeren in het uitbreiden van onze diensten, zoals bezorging op zondag en in de avonduren, en de uitrol van pakketautomaten.’

Bruto bedrijfsresultaat verdubbeld
PostNL’s omzet over het hele jaar nam met 2 procent toe, tot 4.251 miljoen euro. Het onderliggende operationele bedrijfsresultaat (cash) verdubbelde nagenoeg, tot 293 miljoen euro. Voor het lopende jaar verwacht PostNL een bruto bedrijfsresultaat van tussen de 280 miljoen euro en 320 miljoen euro te kunnen realiseren.

Overcompensatie
PostNL dankt de omzetplus in 2014 met name aan de internationale activiteiten en aan de verwerking van pakjes. Hieronder is te zien dat de pakketomzet (plus 51 miljoen euro) sterker is gegroeid dan de brievenbusomzet (minus 48 miljoen euro) is gedaald:

De ‘overcompensatie’ was in het laatste kwartaal aanmerkelijk groter dan het jaargemiddelde:

Bezorgkwaliteit
Doordat PostNL kostenbesparingen én prijsverhogingen doorvoerde, is de posttak rendabel gebleven. Dat ging overigens niet ten koste van de bezorgkwaliteit (96,7 procent versus 95,8 procent in 2013), noch van de algemene klanttevredenheid en de medewerkersbetrokkenheid volgens PostNL.

Schakel
PostNL, dat zich tegenwoordig omschrijft als een ‘onmisbare schakel tussen de fysieke en online wereld’, verwacht zijn marktpositie in pakketten de komende tijd te versterken. Volgens Verhagen is uitbreiding van de dienstverlening daarvoor essentieel.

Lees ook: Delft pioniert met oplossing voor stadslogistiek (16 januari 2015)