Twinkle | Digital Commerce

'Over vijf jaar tien keer zoveel aankopen op Nederlandse smartphones'

2017-10-05
1000558
  • 1:37

De bestedingen van Nederlanders op smartphones zullen in 2017 bijna tien keer hoger liggen dan in 2012. Dat staat gelijk aan een groei van ieder jaar gemiddeld 57 procent, groter dan die in veel andere landen. Tot op heden bleef Nederland achterop met m-commerce.

In opdracht van PayPal becijferde Forrester Consulting dat de Nederlandse mobiele bestedingen aan producten en diensten afgelopen jaar op 112 miljoen euro zijn uitgekomen. Voor 2017 wordt een omzet van 1,1 miljard euro verwacht, bijna het tienvoudige.

M-commerce Monitor
Forrester lijkt de Nederlandse m-commerce markt veel conservatiever in te schatten dan Blauw Research deed in het kader van de M-commerce Monitor, onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor. Daarin werden de mobiele bestedingen in 2012 becijferd op 560 miljoen euro. Verschil zit hem in het feit dat het Amerikaanse bureau alleen aankopen op smartphones beschouwt als m-commerce. Definitiekwestie.

Breedbandpenetratie
Forrester constateerde al eerder dat de adoptie van m-commerce in Nederland relatief achterblijft. Het bureau verklaart dat mede uit de hoge penetratie van breedband in ons land; daardoor wordt minder vaak naar de smartphone gegrepen om producten te zoeken of kopen, iets wat toch vooral thuis gebeurt.

Een op tien koopt mobiel
Uit onderstaande figuur blijkt dat de smartphone in ons land minder wordt gebruikt dan in andere Westerse landen, zowel voor oriëntatie als voor aankopen. 10 procent van de Nederlanders kocht afgelopen jaar iets op zijn mobiel, het Europese gemiddelde ligt op 13 procent volgens Forrester.

 

Adoptie smartphones
De mobiele omzet groeit de komende jaren onder andere door de groeiende adoptie van smartphones in Nederland (van 54 procent in 2012 naar 80 procent in 2017), maar meer nog door het groeiende gebruik ervan bij het shoppen. Het apparaat leent zich onder meer goed voor al dan niet gelokaliseerde aanbiedingen op maat, mogelijkheden die veel retailers nog aan het verkennen zijn.