Asos noteerde het afgelopen kwartaal een totale omzetstijging van 45 procent tot 196,3 miljoen pond (231,4 miljoen euro) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De sterke groei heeft de retailer vooral te danken aan zijn overzeese activiteiten.
Asos zag zijn omzet in de Verenigde Staten in de drie maanden tot 31 mei met 59 procent toenemen. De keten boekte in Europa, exclusief thuisland Groot-Brittannië, een stijging van 56 procent. In de UK rapporteerde Asos een omzet van 64,3 miljoen pond (75,8 miljoen euro), een stijging van 39 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. De groeiende markten resulteerden samen in een toename van 48 procent van de totale internationale verkoopomzet van Asos.
‘Momenteel representeert de internationale sales 67 procent van onze totale retailomzet’, zegt Nick Robertson, chief executive van Asos tegen Internetretailing.net. ‘We zullen de sterkste groei blijven zien in de landen waar we dedicated websites hebben gelanceerd en in-country teams hebben aangesteld. Voorbeelden hiervan zijn de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en Australië.’
H&M en Zara
Asos wordt een steeds belangrijkere concurrent van 'gevestigde' retailers als H&M en Zara. Eerstgenoemde liet gisteren weten in de drie maanden tot 31 mei een omzetdaling van 4 procent te noteren. Het Spaanse Inditex, eigenaar van onder andere Zara, boekte een omzetgroei van slechts 2 procent tot 438 miljoen euro.
Rusland en China
In de gepubliceerde cijfers van Asos zijn de investeringen in een nieuwe Russische webshop, die begin mei opende, meegenomen. Asos maakte onlangs ook bekend plannen te hebben om in oktober van dit jaar de Chinese markt te betreden met bijbehorend lokaal distributiecentrum en Chinees personeel. De Chinese webshop zal de retailer ongeveer 6 miljoen pond per jaar gaan kosten voor de eerste twee boekjaren.
Primark
In thuisland Groot-Brittannie is Asos een samenwerking aangegaan met offline retailer Primark. Asos gaat op zijn website een kleine collectie van twintig kledingstukken voor dames van Primark verkopen. De prijs van de artikelen varieert van 6 pond voor een T-shirt tot 22 pond voor een jas.
European Award
Asos won vorige week tijdens de Global E-commerce Summit de gouden Europese Cross-Border Award voor zijn online verkoopprestaties over de grens.
Die omzet stijging was ook wel te verwachten o.a. door de opname van Primark in hun webshop en de groeiende populariteit van asos in het algemeen. Wel verbazend dat ze ook zulke omzetten draaien zonder (ofwel weinig) kortingscodes. Dat is bijv. een strategie die bij Zalando erg goed werkt.