Twinkle | Digital Commerce

P&G goes Tesco met subway shopping

2017-05-27
180101
  • 1:31

Procter & Gamble is in navolging van pionier Tesco begonnen met virtuele winkels onder de grond. Samen met de grootste Tsjechische webwinkel Mall.cz heeft P&G virtuele drogisterijen gecreëerd in de grootste vier metrostations van Praag. Scannen is shoppen.

Om te kunnen kopen in de tweedimensionale drogisterijen van Mall.cz, moet de metroreiziger een mobiele applicatie downloaden voor iPhone of Android. Door qr-codes bij de op een muur getoonde producten te scannen, kan hij zijn boodschappenmandje vullen. Orders worden binnen twee dagen bij de besteller thuis bezorgd.

Ariel, Dreft, Pampers en Gilette
De ondergrondse drogisterijen blijven in ieder geval nog tot eind dit jaar geopend, belooft P&G op het eigen weblog. Producten van de levensmiddelenfabrikant vullen in deze eerste periode 90 procent van de schappen. Zo zijn onder meer artikelen van de merken Ariel, Dreft, Pampers en Gilette mobiel te koop. Toetreding van andere fabrikanten zal in de aanloop naar kerst zorgen voor een breder assortiment, waarin ook plaats is voor kleine huishoudelijke artikelen, dierenvoeding, thee, koffie en speelgoed.



Subway shopping
Subway shopping’ werd dit jaar geïntroduceerd door de Zuid-Koreaanse supermarktformule Home Plus van Tesco, dat daarmee veel aandacht van de internationale pers en veel waardering van internationale reclamemakers ten deel viel. Ondertussen heeft de Chinese, mede door Walmart gefinancierde websupermarkt Yihoadan.com ook al virtuele supermartken geopend in metrostations en bij bushaltes in Peking en Shanghai.

Ocado, Net-a-Porter, eBay, Wehkamp.nl en Fonq.nl
Na voorloper Tesco gingen ook pure online players Ocado en Net-a-porter de straat op. EBay laat inwoners van New York nog tot volgende week mobiel shoppen voor fysieke winkeletalages. In eigen land waren producten van Wehkamp.nl en Fonq.nl te koop op de Woonbeurs Amsterdam, via een fysieke shopwand van Sanoma Media’s Myhomeshopping.nl.