Batavus heeft Wehkamp.nl gesommeerd te stoppen met de verkoop van merkfietsen op zijn site. Volgens Rob Beset, algemeen directeur van Batavus, is de kans ‘bijzonder gering tot nihil’ dat Wehkamp.nl de tweewielers binnenkort wel met toestemming zal verkopen.
Batavus, dat met een gesloten distrubutiesysteem werkt, vernam rond Pasen dat een aantal van zijn fietsen te koop stond in het online-warenhuis. De fabrikant nam de proef op de som en bestelde zelf een fiets online. Die bleek Wehkamp.nl te hebben ingekocht bij groothandel Hetgeco, die ze weer betrok van een erkende Batavus-dealer in Rotterdam. Die laatste is door Batavus in gebreke gesteld, Hetgeco ontving een brief en Wehkamp.nl een sommatie.
Verwijderd
NRC Handelsblad schreef afgelopen zaterdag over de kwestie. Beset sprak in het artikel de verwachting uit dat de fietsen ‘binnen enkele dagen’ van Wehkamp.nl verwijderd zouden zijn. Op moment van schrijven zijn de fietsen van Batavus nog te koop in de webwinkel. Het online-warenhuis laat bij monde van woordvoerster Paulien Hoekstra weten dat Wehkamp.nl zich nog steeds beraadt over de te nemen stappen, waarbij de mogelijkheid tot een gesprek met Batavus niet wordt uitgesloten. Meer nieuws uit Zwolle komt er vooralsnog niet.
Garantie en veiligheid
Beset denkt dat de ‘professionele partij’ die Wehkamp.nl is een dezer dagen van zich zal laten horen. Hij acht een gesprek met het online-warenhuis van weinig meerwaarde, omdat de uitkomst bij voorbaat vast staat: Wehkamp.nl is geen officiële Batavus-verkoper en zal dat ook niet worden. Beset noem die kans althans ‘bijzonder gering tot nihil'. Dat heeft volgens de directeur niets te maken met de commerciële kant van de zaak: ‘Batavus en Wehkamp.nl zijn allebei A-merken en qua branding en reclame past het natuurlijk fantastisch. Waar het om draait is onze garantie op kwaliteit en de veiligheid.’
Bulletins
Batavus werkt met een gesloten distributiesysteem. Dealers worden volgens Beset gekozen op basis van kwantitatieve en kwalitatieve criteria. Een toets is onderdeel van de selectieprocedure. Erkende dealers krijgen periodiek training en productinformatie via bulletins die Batavus uitstuurt. Volgens Beset noopt de toenemende complexiteit van de fietsen tot een dergelijke manier van distributie, ook in relatie tot productaansprakelijkheid.
Traceerbaarheid nul
Aan veel van de voorwaarden die Batavus stelt voldoet Wehkamp.nl niet, stelt Beset: 'Ze hebben geen winkel, geen werkplaats en als zodanig geen openingstijden. Bovendien is de traceerbaarheid van de fietsen en daarmee de controle op de productveiligheid, zoals nodig bij een recall, nul. Zo haal je dus de opzet van je selectieve distributie overhoop.’
Sparta en Gazelle
Op Wehkamp.nl wordt ook een fiets aangeboden van Sparta, dat net als Batavus onderdeel is van het Accell-concern. Beset kan daarover geen mededelingen doen. Ook een model van concurrent Gazelle is te koop op Wehkamp.nl. Volgens NRC Handelsblad hebben zowel Sparta als Gazelle bezwaar aangetekend tegen de verkoop op de site.
Bovendien is de traceerbaarheid van de fietsen en daarmee de controle op de productveiligheid, zoals nodig bij een recall, nul.....
Kennelijk hebben ze niet zo heel veel vertrouwen in hun eigen producten. Daarnaast is het totale onzin... juist bij wehkamp kunnen ze zo terug kijken wie die fietsen gekocht heeft en die een e-mail of brief sturen dat er wat aan de fiets gedaan moet worden.
Het nadeel van een fiets via internet of een webshop kopen is dat de koper de fiets zelf thuis mag afmonteren. Zo worden i.v.m. transport issues de trappers bijvoorbeeld pas door de fietsenmaker aan de fiets geschroefd. Nu hoor ik je denken dat kan iedere hobby bob met een paar steeksleutels. Dan kan ik je uit de droom helpen, een fiets heeft namelijk een linker en een rechter trapper, één van deze trappers heeft het zogenoemde Engelse schroefdraad. maar met een beetje prutsen past alles gewoon in elkaar, met als gevolg dat je na 30 km fietsen een trapper mist en al dan niet op je lieve gezichtje bent gevallen omdat je in eens je balans verliest. Het verdere gevolg is dat er in aan die stalen staaf waar je trapper in geschroefd zit geen schroefdraad meer zit, want dat heb je er door het verkeerd om indraaien namelijk uitgedraaid. Dit soort stupiditeiten vallen niet onder de garantie, omdat Batavus en elk ander gerenommeerd fietsen merk haar fietsen door een erkende fietsenmaker laat afmonteren waarbij de kans op dit soort gevallen 0% is. 3x raden wie de zwarte piet toegeschreven krijgt als jij met je bij Wehkamp gekochte batavus fiets met pech staat en geen aanspraak kunt maken op de garantie? inderdaad dat is niet Wehkamp.
Ik moet er wel bij zeggen dat het in de meeste gevallen wel goed zal gaan met die trappers maar uit eigen ervaring (nee ik ben geen fietsenmaker) gaat het ook vaak fout.
Wat een kul verhaal van Batavus. De enige echte reden is natuurlijk dat ze hiermee de prijzen onnodig hoog willen/kunnen houden van hun fietsen.
In een vrije markteconomie moet iedereen alles kunnen kopen en verkopen. Illegale spullen buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
De fietsen van Batavus zijn nog altijd te koop op Wehkamp.nl. Een woordvoerster van het online-warnehuis laat weten dat er 'contact' is tussen biede partijen, maar ze wil verder geen mededelingen doen. Wordt vervolgd.
De enige reden dat de A merken geen i-net verkoop willen is dat ze op deze manier de prijzen kunstmatig hoog kunnen houden. Hoogste tijd voor de NMa dus om in te grijpen.
@ Vince, jouw reden is ook reeds volledig achterhaald. Gerenomeerde leverenciers werken met Fietsned die de fiets rijklaar maakt voor de klant op lokatie. Ook ander zaken kunnen op lokatie door gediplomeerde fietsenmakers afgehandeld worden.