Twinkle | Digital Commerce

European Accessibility Act: hoe start je als webshop?

2025-06-04
1000562
  • [visie]
  • 2:17

Het is je vast niet ontgaan: op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Jouw webshop moet straks voldoen aan duidelijke toegankelijkheidseisen. Waar begin je?

Tekst: Jan Jaap Slobbe

De EAA neemt digitale drempels weg, zodat iedereen -- ongeacht beperking -- zelfstandig gebruik kan maken van online diensten. Webshops die niet voor iedereen bruikbaar en toegankelijk zijn, riskeren boetes en reputatieschade. De wet geldt voor alle bedrijven, behalve micro-ondernemingen (minder dan 10 werknemers én minder dan 2 miljoen euro omzet).

Start bij de klantreis

Begin bij de klantreis en analyseer alle stappen die jouw klant in de webshop kan doorlopen. Kan iedereen deze stappen uitvoeren?

  • Oriëntatie: zorg ervoor dat je homepage logisch is opgebouwd en goed navigeerbaar.
  • Productinformatie: maak de productinformatie toegankelijk. Denk bijvoorbeeld aan alternatieve teksten bij de afbeeldingen.
  • Bestellen: Vaak haken klanten hier af wanneer het bestelformulier niet met een toetsenbord of schermlezer werkt.
  • Afrekenen: Maak het betaalproces duidelijk zonder obstakels.

Elke stap moet door iedereen zelfstandig kunnen worden uitgevoerd, ook door mensen met een visuele, auditieve, motorische, cognitieve beperking of neurodivergentie. De WCAG 2.2 richtlijnen beschrijven waaraan je moet voldoen.

Meer dan je website of app

Toegankelijkheid conform de European Accessibility Act reikt verder dan je webshop of app:

  • Ook de documenten die je gebruikt voor jouw dienst moeten voldoen. Denk hierbij aan algemene voorwaarden, facturen, bevestigingsmails en andere klantdocumenten.
  • Daarnaast moet je informatie kunnen geven over de toegankelijkheid van jouw dienst, zodat klanten weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze bij jou winkelen.
  • Zorg voor een toegankelijke helpdesk. Bied meerdere manieren aan om contact op te nemen, zoals e-mail, chat, of teletolk. Dit is vooral belangrijk voor mensen met een auditieve beperking.

Wat kun je doen?

Deze punten kunnen je misschien overweldigen. Onthoud: je regelt een toegankelijke webshop niet van het ene op het andere moment. Je kunt zelf met deze punten aan de slag, maar schakel externe hulp in. Neem deze stappen:

  • Laat een toegankelijkheidsaudit uitvoeren
  • Pas je website en documenten aan volgens de WCAG 2.2 AA-richtlijnen
  • Train medewerkers in digitale toegankelijkheid
  • Maak toegankelijkheid onderdeel van je bedrijfsprocessen, zodat je bij veranderingen de toegankelijkheid waarborgt

Voordelen van een toegankelijke webshop

Onderneem nu actie en maak jouw webshop niet alleen wettelijk compliant. Je profiteert daardoor van meer voordelen:

  • Jouw potentiële doelgroep wordt groter en je vergroot jouw afzetpotentieel.
  • Pas je toegankelijkheid goed toe in de structuur van je digitale producten en dat verbetert je vindbaarheid en zichtbaarheid. Je optimaliseert de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je digitale producten.
  • De ervaring telt! Een goede toegankelijke ervaring brengt bezoekers terug, creëert loyale klanten en levert positieve reviews op. Dit stimuleert de verkoop én zorgt voor loyale klanten.

Over de auteur
Jan Jaap Slobbe is European Accessibility Expert bij Stichting Accessibility. Reageren: jjslobbe@accessibility.nl