Twinkle | Digital Commerce

Waarom Perfectly Basics ermee stopt

2025-04-25
1000562
  • [interview]
  • 2:01

Modewebshop Perfectly Basics houdt ermee op. De webshop, die in 2006 werd opgericht, sluit na de zomer de digitale deuren. ‘We hebben alle routes de laatste jaren onderzocht: van doorstarten tot overname, van vereenvoudigen tot transformeren.’

De reden voor het stoppen is het snel veranderende retaillandschap, met toenemende prijsdruk en verschuivende seizoenen. Hierdoor acht PB – zoals het bedrijf een aantal jaar geleden werd omgedoopt – het onmogelijk om de koers van de afgelopen jaren vast te houden. Twinkle vroeg oprichter Peter Blaas naar de redenen om te stoppen.

‘Doorgaan om het doorgaan is nooit een goed idee’

Jullie geven aan dat het in deze industrie niet langer vol te houden is om het concept gezond te houden. Kun je dat nader toelichten?

‘De mode-industrie is de afgelopen jaren fundamenteel veranderd. De marges staan onder druk, zichtbaarheid vraagt enorme investeringen en het tempo ligt ongekend hoog. Voor een onafhankelijk multibrandplatform dat kiest voor kwaliteit, zorg en verdieping – en zonder eigen producties – is dat nauwelijks nog houdbaar. We have always played the long game – en juist daardoor weten we: doorgaan om het doorgaan is nooit een goed idee. Dan verlies je wat je uniek maakt.’

Hebben jullie overwogen om het platform op een andere wijze voort te zetten, of was dat niet mogelijk?

‘We hebben alle routes de laatste jaren onderzocht – van doorstarten tot overname, van vereenvoudigen tot transformeren. Maar Perfectly Basics is meer dan een merk; het is gebouwd op visie, keuzes en een specifieke energie. Dat laat zich niet zomaar overdragen. Het voelde uiteindelijk oprecht en krachtig om deze fase goed af te ronden, in plaats van een slap aftreksel van wat het ooit was zelf voort te zetten.’

Hoe kijk je terug op de afgelopen negentien jaar Perfectly Basics?

‘Met dankbaarheid, trots en verwondering. Wat begon als een zolder idee groeide uit tot een toonaangevend platform. We hebben duizenden klanten mogen inspireren – en ontelbare keuzes gemaakt vanuit gevoel en inhoud. Perfectly Basics heeft ons gevormd, uitgedaagd en verrast. Het is een hoofdstuk dat we met liefde afsluiten.’

Is het mogelijk dat we PB in de toekomst nog terug gaan zien?

‘Perfectly Basics stopt – dat hoofdstuk ronden we af. Maar PB als identiteit, als afzender, als creatief duo… die blijft. We sluiten retail af, maar onze energie en ideeën blijven bestaan. Hoe en in welke vorm PB opnieuw verschijnt? Dat laten we nog even open.’

De webshop is inmiddels begonnen met een opheffingsuitverkoop.