Afgelopen 28 maart werden de Shopping Awards weer uitgereikt. Winnaars gelauwerd en flessen ontkurkt. In deze special licht de redactie Twinkle de winnaars en sponsors uit. Vandaag: de interviews met Paul Wijnhoven, e-commerce manager bij OFM en Ken Serdons, CCO Mollie.
Welke e-commerce uitdagingen spelen binnen OFM?
Wijnhoven: ‘Onze grootste uitdaging is om voorop te blijven lopen. Met name op het gebied van duurzaamheid; we hebben stappen gezet, maar verduurzaming moet door de hele organisatie gedragen worden. Duurzaamheid moet geen los project zijn, maar een integraal onderdeel van onze e-commercestrategie. Alleen zo maken we écht impact.’
Op welke prestatie van het afgelopen jaar ben je trots?
‘Ik ben erg trots op onze samenwerking met Returnless en de volledige transitie naar een paperless retourproces. Door deze digitalisering hebben we onze klantreis geoptimaliseerd en duurzamer gemaakt. Een echte mijlpaal voor onze organisatie! Daarnaast ben ik trots op hoe het team functioneert, iedereen staat in zijn kracht en levert dagelijks topprestaties. E-commerce is topsport en samen tillen we de standaard steeds hoger.’
Waar sta jij voor als e-commercemanager?
‘Ik focus niet alleen op omzetgroei, maar op het creëren van een complete, klantgerichte e-commerce ervaring die écht impact maakt. Mijn aanpak is 100 procent datagedreven, zonder de menselijke factor uit het oog te verliezen. Ik zorg ervoor dat e-commerce niet alleen een verkoopkanaal is, maar een strategische motor die klanten bindt, verrast en terug laat komen. E-commerce is ook een teamprestatie. Door iedereen mee te nemen in de visie en strategie, creëren we een omgeving waarin groei en innovatie vanzelfsprekend zijn.’
Juryoordeel
‘Onder leiding van Paul Wijnhoven heeft OFM een indrukwekkende groei doorgemaakt, waarbij commercieel succes hand in hand gaat met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Paul weet zijn team op inspirerende en verbindende wijze mee te nemen in zijn visie waarin hij data, technologie en creativiteit combineert om e-commerce naar een hoger niveau te tillen. Een verdiende winnaar die laat zien hoe je als e-commerceleider écht het verschil maakt!’
Sponsor Mollie over de award
Waarom sponsort Mollie deze award? En welke impact hoop jij dat deze prijs maakt op winnaars én deelnemers?
Serdons: ‘Mollie sponsort deze award om innovatieve e-commercemanagers te erkennen. Met deze award willen we benadrukken dat zij de drijvende kracht zijn achter succes. Het is de enige award die persoonlijk wordt uitgereikt, wat de impact van leiderschap binnen hun bedrijf en de sector onderstreept.’
Hoe belangrijk is persoonlijk leiderschap voor het succes van e-commerce bedrijven?
‘Persoonlijk leiderschap is cruciaal voor succes in e-commerce. Leiders moeten strategisch denken en hun team continu uitdagen om te innoveren. Kleine details kunnen een grote impact hebben op hoe goed een webshop klanten aantrekt en doet converteren. Sterke e-commercemanagers motiveren hun team om elke dag de obsessie voor de klant voorop te stellen.’
Wat maakt iemand een goede e-commercemanager?
‘De beste e-commercemanagers zetten de klant centraal, optimaliseren elk aspect van de klantreis en creëren een heldere visie voor hun webshop. Ze houden markttrends scherp in de gaten. Door technologie en data slim te benutten onderscheiden ze zich van de concurrentie en leveren ze een unieke klantervaring.’
Welke vaardigheid onderscheidt de beste e-commerce managers in 2025?
‘Strategisch en visionair denken wordt steeds belangrijker. De e-commercewereld verandert voortdurend. Managers die een heldere visie hebben, kunnen strategisch inspelen op trends en kansen. Het vermogen om die visie bij te sturen en nieuwe kansen te benutten, maakt in deze dynamische en concurrerende markt het verschil tussen stilstaan en groeien.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Mollie E-commerce Manager van het Jaar: Paul Wijnhoven