Maaltijdbezorger HelloFresh zet sterker in op efficiëntie dan op groei. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers over Q1 2025.
Hoewel de omzet van HelloFresh met 8,3 procent daalde naar 1,9 miljard euro, wist het bedrijf zijn winstgevendheid sterk te verbeteren. De aangepaste EBITDA steeg van 16,8 miljoen euro in Q1 2024 naar 58,1 miljoen in het afgelopen kwartaal. Ook de vrije kasstroom nam fors toe: van -6,5 miljoen euro vorig jaar naar 94,3 miljoen euro nu.
Factor – de ready-to-eat divisie van HelloFresh – blijft ondertussen een lichtpunt. Binnen die tak steeg de omzet met 10,5 procent naar 547,8 miljoen euro, goed voor bijna een derde van de totale omzet.
De verbeterde financiële resultaten zijn het gevolg van een breed efficiëntieprogramma. Zo verlaagde het bedrijf zijn overhead- en marketingkosten, verminderde het productievestigingen en verhoogde het de arbeidsproductiviteit, met name in Noord-Amerika. De contributiemarge steeg daardoor met 1,3 procentpunt naar 27 procent.
Ceo Dominik Richter benadrukt dat de focus bewust ligt op winst in plaats van groei. Tegelijkertijd investeert HelloFresh in productinnovaties, waaronder grotere porties groente en fruit in het VK en een uitbreiding naar 100+ maaltijdopties in Canada. Naar eigen zeggen zijn 70 procent van de geplande efficiëntiemaatregelen voor 2026 inmiddels ingezet.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
HelloFresh verkoopt minder in eerste kwartaal, resultaat ruim verdriedubbeld