Omoda manifesteert zich in rap tempo als fashionretailer. Dit begon enkele jaren geleden met de introductie van diverse modeassortimenten. Inmiddels is de verhouding tussen schoenen en mode ongeveer 50/50.
Het Zeeuwse bedrijf kijkt ondertussen naar mogelijkheden om zijn fysieke aanwezigheid verder uit te breiden. Dat werd al zichtbaar met de overname van Van den Assem (inmiddels gerebrand tot Assem), en recentelijk kwamen daar drie Idenza-winkels bij. Waar ziet Omoda nog ruimte voor groei? We spraken hierover met manager Media & SEO Marc Pollemans.
Waar ziet Omoda nog kansen om het winkelbestand verder uit te breiden?
‘Er zijn door het hele land nog veel plaatsen waar Omoda of Assem momenteel geen fysieke winkel heeft. We richten ons niet specifiek op een bepaalde regio, maar houden de markt goed in de gaten voor interessante kansen. Dat deden we ook bij de overname van Idenza.’
De winkellocaties van Omoda. Bron: Omoda
In de drie Idenza-winkels worden schoenen en tassen aangeboden. Hoe past dit binnen de strategie van Omoda als volledige fashionretailer?
‘We vinden het belangrijk dat we in elke winkel een aantrekkelijke collectie kunnen aanbieden. Soms is de beschikbare winkelruimte niet groot genoeg om zowel schoenen als kleding te presenteren. Uiteraard is het in alle winkels wél mogelijk om kleding uit onze onlineshop te laten bezorgen.’
Hoe kijken jullie terug op de overname van Van den Assem? Zijn er plannen voor meer overnames?
‘We zijn nog steeds enorm trots op de overname van Assem. Het heeft ons in staat gesteld om een nieuwe, interessante doelgroep te bedienen. Ook hier geldt: we houden onze ogen open voor kansen.’
Het aanbod per Omoda-winkel. Bron: Omoda
Hoe verhoudt de verkoop van fashion zich tot die van schoenen bij Omoda?
‘De verhouding is momenteel ongeveer 50/50. Onze CEO Jan Baan deelde hier recent een update over op LinkedIn. Daarin schreef hij onder andere: “Iets meer dan drie jaar geleden moest ons kledingmagazijn nog gevuld worden en verstuurden wij onze eerste kledingorder. Afgelopen vrijdag - voor het eerst - bedroeg kleding meer dan 50% van onze omzet.”
Heeft de transformatie naar fashionretailer een nieuwe doelgroep aangetrokken?
‘We vinden het belangrijk dat onze kledingcollectie, net als onze schoenencollectie, aansluit bij de wensen van onze klanten. Veel bestaande klanten vinden nu ook hun kleding bij ons. Daarnaast zien we dat de kledingcollectie nieuwe klanten aantrekt. Onze visie op complete outfitinspiratie (Ontdek de Look) werkt zowel voor onze trouwe klanten als voor nieuwe doelgroepen.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Omoda over verdere fysieke uitbreiding en overnames: ‘Houden onze ogen open voor interessante kansen’