Twinkle | Digital Commerce

Zalando koopt About You, maar waarom?

2024-12-12
1000562
  • [nieuws]
  • 3:05

Als een donderslag bij heldere hemel kwam deze week de aankondiging dat Zalando About You overneemt. Otto Group verkoopt zijn online telg aan de Duitse online fashionreus, die hiermee nog machtiger wordt. Maar wat zit hierachter?

Aan de ene kant is de overname van About You door Zalando goed te verklaren, zo blijkt als we Olaf Zwijnenburg, Sectormanager Retail- en Groothandel bij de Rabobank om een reactie vragen. ‘Het doel van Zalando is om vanuit de overname van About You de positie in de Europese mode- en lifestyle e-commerce markt te versterken dat is op zich goed te volgen. Door deze overname kunnen ze een groter deel van de markt bedienen vanuit een “dual-brand”-strategie. Daarbij is er in dit soort overnames vaak een mogelijkheid om aan de “achterkant” geld te besparen vanuit synergiën op het gebied van logistiek, betaalinfrastructuur en commerciële samenwerkingen. Kostenbesparingen leveren vervolgens ten opzichte van de omzet een beter resultaat op onder aan de streep, en dat zorg voor extra waarde van de onderneming in zijn geheel. Minder complexiteit kan bovendien de operationele efficiëntie en klanttevredenheid verder verbeteren.’

'Moeilijk in te schatten waarom'

Maar waarom dan specifiek About You? In het tienjarige bestaan wist het platform nooit (netto) winst te behalen. Zalando daarentegen is inmiddels winstgevender, maar pas na aanzienlijke kostenbesparingen. ‘Waarom Otto Group heeft besloten te willen verkopen kan ik moeilijk inschatten. About You heeft een sterke groei doorgemaakt en maakt bijna 2 miljard omzet met een (heel licht) positieve ebitda en zou dus blijven kunnen bijdragen aan de omzet en marge van de Otto Group. Maar wellicht is dat allemaal niet wat er van verwacht werd en zijn ze er klaar mee? De Otto Group verkoopt About You nu aan Zalando voor €6,50 per aandeel, maar het ging drieënhalf jaar geleden naar de beurs voor €23 per aandeel.’

Of Otto Group graag van About You af wilde, is niet duidelijk. Wel daalde het aandeel van Zalando na de bekendmaking met 8 procent: de grootste daling op één dag in twee jaar tijd. Aandeelhouders lijken weinig vertrouwen te hebben in deze overname. Zalando zelf is daarentegen optimistisch. Volgens het bedrijf helpt de overname om uit te groeien tot een ecosysteem in fashion- en lifestyle-e-commerce. Daarnaast zouden er grote synergievoordelen zijn, en versterkt het platform van About You dat van Zalando. De overname zou ongeveer 100 miljoen euro aan ebitda moeten toevoegen, wat de financiële prestaties van Zalando ten goede komt.

Die synergievoordelen worden door Zalando verder gespecificeerd voor zowel het b2c- als het b2b-onderdeel. Op b2c-vlak richt About You zich meer op Generatie Z en maakt het intensiever gebruik van influencers. Beide platforms blijven zelfstandig opereren, maar Zalando ziet in de overname een manier om een bredere doelgroep te bereiken.

Op b2b-vlak is Zalando actief met ZEOS, waarmee het de logistiek van onder andere verkooppartners overneemt en hen op dat vlak ontzorgt. About You biedt met SCAYLE een softwareplatform dat merken en retailers helpt hun digitale activiteiten snel uit te breiden. SCAYLE wordt onderdeel van ZEOS, zoals blijkt uit een presentatie die Zalando deze week aan investeerders toonde.

Gevolgen voor verkooppartners?

Dan nog blijft de vraag staan: wat houdt de overname in voor de verkooppartners van beide platforms. Zowel Zalando als About You biedt ruimte aan partners om hun producten te verkopen. Moeten zij straks kiezen? ‘Er zal niets veranderen in onze huidige zakelijke relatie’, zo laat een woordvoerder aan Twinkle weten. ‘We zijn ervan overtuigd dat de integratie een uniform e-commerce operatiesysteem zal creëren, waarmee onze partners hun multichannel-activiteiten in heel Europa kunnen beheren, gebruikmakend van gecombineerde logistieke infrastructuur, software en serviceaanbiedingen.’

De komende maanden staan in het teken van het afronden van de transactie, die naar verwachting in de zomer van 2025 wordt voltooid. De mededingingsautoriteiten moeten ook nog hun goedkeuring geven. Het is niet bekend hoeveel Zalando precies betaalt voor About You, maar de overname heeft een geschatte waarde van ongeveer 1,1 miljard euro.