Investeringen in efficiëntie en automatisering zorgen ervoor dat online supermarkt Picnic in de laatste maand van 2023 voor het eerst winst heeft behaald in Nederland. Op groepsniveau zijn de cijfers nog wel rood.
Zo blijkt uit cijfers van 2023, waarover het FD publiceert. Het gaat nog wel om een brutoresultaat, die volgens medeoprichter Michiel Muller ‘bescheiden’ is. Hoe hoog die winst exact is, is niet bekend. Maar als het bedrijf in heel 2023 zou hebben gepresteerd zoals de laatste maand van dat jaar, zou een brutowinst van 4 miljoen euro overblijven.
Netto blijft op groepsniveau nog een fors verlies van 220 miljoen euro staan. Maar Muller verwacht dat zodra meer en meer bestellingen via de geautomatiseerde dc’s van Picnic de deur uitgaan, de winstgevendheid verder zal toenemen. ‘We werken nu veel efficiënter. Gecombineerd met de schaal die we in Nederland hebben bereikt, zorgt dat voor hele gezonde cijfers.’ Voor het huidige jaar wordt in Nederland een positief resultaat verwacht.
De omzet van Picnic steeg vorig jaar op groepsniveau met 34 procent naar 1,2 miljard euro. In Nederland was de omzet 796 miljoen euro. Volgens de medeoprichter groeit Picnic nog altijd vijf keer zo hard als de markt.
Heel veel succes gewenst.. ben een zeer tevreden klant ! Idee om meer aanbiedingen te gaan werken vergelijkbaar met bv Lidl zeker bij groente & fruit ! Ps jullie hebben een speer klantenservice ????????
Je reactie op Ans Janssen: