Shoppingplatform Temu is aangewezen als zeer groot onlineplatform (VLOP) en zal binnen vier maanden moeten voldoen aan de regels van de Digital Services Act (DSA).
Volgens de Europese Commissie heeft het platform zelf aangegeven dat het gemiddeld meer dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers in de Europese Unie heeft. Dit aantal ligt boven de DSA-drempel, waardoor het platform als VLOP aangemerkt is.
Verplichtingen
Temu zal nu moeten voldoen aan diverse verplichtingen, waaronder het beoordelen en beperken van systeemrisico's die voortvloeien uit zijn diensten, zoals het verkopen van namaakgoederen en artikelen die inbreuk maken op intellectuele-eigendomsrechten. In de jaarlijkse risicobeoordelingsverslagen van Temu moeten specifiek mogelijke negatieve effecten op de gezondheid en veiligheid van de consument worden geëvalueerd, met de nadruk op het fysieke en mentale welzijn van minderjarige gebruikers.
Digital Services Act
De DSA is een reeks EU-brede regels voor digitale diensten die optreden als tussenpersoon voor consumenten en goederen, diensten en inhoud. In de context van de DSA hebben digitale diensten betrekking op tussenhandelsdiensten zoals hostingproviders, onlinemarktplaatsen en sociale medianetwerken. De Europese Commissie heeft nu 24 zeer grote online platforms en zoekmachines aangewezen in het kader van de DSA. Zo werd in april dit jaar Shein ook aangemerkt als VLOP.
Reactie Temu:
'Temu erkent de aanwijzing door de Europese Commissie van ons platform als een Very Large Online Platform (VLOP) onder de Digital Services Act (DSA). We zijn volledig toegewijd aan het naleven van de regels en voorschriften die door de DSA zijn uiteengezet om de veiligheid, transparantie, en bescherming van onze gebruikers binnen de Europese Unie.'
Goede zaak dat Temu zich moet houden aan de DSA. Er dient een gelijk speelveld te zijn op basis van feitelijkheden en niet het sentiment dat Temu vaak omringt en leidt tot veel ongefundeerde kritiek. Er is bij Temu meer dan genoeg om je zorger over te maken, daar hoeven we geen extra fabeltjes (soms aangejaagd door lobbyisten en short sellers) bij the verzinnen. In China wordt over Temu (Pinduoduo) vaak gezegd 'they get on the bus and buy the ticket later'. Hiermee wordt bedoeld dat Temu eerst z'n logisitiek, betaling en productassortiment in de shop regelt, lanceert en later wel gaat kijken naar 'compliance'. Momenteel is dat laatste een van hun priotiteiten dus we moeten ook zeker blijven duidelijk maken dat ze zich aan onze regels moeten houden. Ik vraag me wel af hoe we dit in Europa gaan handhaven, met zo'n absurd grote stroom van pakketjes (met spullen die we vaak eigenlijk helemaal niet nodig hebben).
Je reactie op Ed Sander: