Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... ZenGrowth

2024-06-13
1000562
  • [interview]
  • 4:23

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Is het design gevalideerd? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Koen van der List, eigenaar van ZenGrowth – voorheen DeMassageWinkel.

Kun je iets vertellen over de vorige site?

‘De vorige website was door mijzelf ontwikkeld vanaf de zolderkamer van mijn ouders. Ik had een standaard Shopify-template gebruikt en heb daar door de jaren heen zelf veel in aangepast. Uiteindelijk heb ik het uitbesteed aan een front-end developer uit Oekraïne die op afstand werkte.’

Wat was er dan eigenlijk mis mee?

‘Als e-commerceprofessional heb ik een basiskennis van HTML en CSS, maar ik ben zeker geen developer. Alles wat ik zelf in elkaar had geknutseld, was verre van efficiënt geprogrammeerd. Hierdoor zaten er veel bugs in de website en was het een beetje een mengelmoes van verschillende elementen, die niet altijd even goed met elkaar functioneerden.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘Vooral de uitstraling van de website is veranderd. Als leverancier van massagespullen vind ik het enorm belangrijk dat we een ontspannen uitstraling creëren. Ook kunnen we veel meer een verhaal vertellen met de nieuwe uitstraling, dat misten we een beetje op de vorige website. Daarnaast gaf zowel site als merknaam het idee dat we een traditionele groothandel waren, waarbij we vooral dozen schoven en weinig gaven om merkbeleving.’

Wat is de leukste nieuwe feature?

‘Het leukst vind ik de korte samenvatting die we nu voor elk product op de collectiepagina toevoegen. Zo weten mensen binnen no time of dit het product is dat ze zoeken en hoeven ze niet eerst door te klikken.’

Waar verwacht je het meeste van?

‘Van de nieuwe huisstijl en de wijziging van de naam. Het doel hiervan is vooral dat mensen ons nu gaan herkennen als merk, en niet als een groothandel met de beste prijs.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘De website is zowel intern als extern ontwikkeld. We hebben allereerst een nieuw brand book laten ontwikkelen in samenwerking met een branding specialist. Hierna zijn we met dat concept naar een freelance UX-designer gegaan die we via het platform Upwork hadden gevonden. Die heeft vervolgens een ontwerp van de nieuwe website gemaakt, waarna we de nodige feedback hebben gegeven en veel hebben aangepast. Daarna hebben we de Figma-bestanden doorgestuurd naar onze vaste freelance front-end developer die het ontwerp heeft gecodeerd in Shopify. Ook hebben we, samen met een freelance websitetester/troubleshooter, de website getest op bugs en zijn we doorgegaan tot we geen fouten meer konden vinden. We hebben bewust voor deze aanpak gekozen, omdat het voor ons de perfecte mix is tussen professionaliteit en kosten. Uiteindelijk hebben we met deze aanpak een nieuwe website kunnen ontwikkelen voor minder dan 5.000 euro.’

Heb je het nieuwe design gevalideerd en zo ja, op welke manier?

‘We hebben vooral gewerkt aan het mooier maken van de website en op bepaalde plekken extra info toegevoegd of weggehaald. De structuur van de website is echter hetzelfde gebleven. Mensen moeten in staat zijn om op dezelfde manier over de website te navigeren als ze altijd al gedaan hebben. Dat ontwerp was uiteraard al gevalideerd, waardoor de risico’s van een rebranding minimaal waren.’

Was het moeilijk om voor een platform te kiezen, en waarom is deze gekozen?

‘Nee, we hebben onze site altijd al op Shopify gerund en waren erg tevreden over hoe dingen aan de achterkant waren ingericht. We hebben daarom ook niet overwogen een ander platform te gebruiken. Ook de domeinmigratie van Demassagewinkel.com naar Zengrowth.nl was met dit platform een fluitje van een cent. Op sommige momenten vroeg ik mijzelf wel af: is het echt zo gemakkelijk? Vergeten we niet iets? Achteraf bleek het dus echt zo makkelijk te zijn.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Achteraf zijn we best wat tijd kwijt geweest met troubleshooten. De freelance websitetester die we hadden ingehuurd was erg goedkoop, maar heeft ons nog veel kopzorgen gebracht. Zo hebben we, in mijn ogen, nog te veel tijd besteed aan zelf controleren of alles wel goed stond. Verder zijn we iets te snel aan de slag gegaan met het programmeren van de website, terwijl het ontwerp in Figma nog niet helemaal af was. Dit heeft voor onze developer vaak tot verwarring en frustratie geleid, omdat we continu iets anders wilden. We hadden beter eerst volledig kunnen overeenstemmen met het ontwerp in Figma, voordat we dit echt gingen programmeren.’

Wat is de volgende stap voor jullie site?

‘Die zit in het A/B-testen van nieuwe features. Als groeiende webwinkel krijgen we steeds meer verkeer en wordt het ook interessanter om dingen te gaan testen. Tijdens het ontwikkelen van de nieuwe website hebben we veel ideeën gehad over hoe we de gebruikerservaring van de website kunnen verbeteren. Maar we wilden niet alles tegelijkertijd gaan testen, omdat het dan lastiger te valideren is wat wel en wat niet werkt. De komende maanden gaan we aan de slag met diverse nieuwe features, zoals een excl/incl btw-toggle, een verbeterde check-out/winkelwagen met meer upsell-mogelijkheden en een verbeterde bulkkortingen feature. Verder gaan we meer nadruk leggen op onze reviews en gaan we investeren in nieuwe lifestyle fotografie. We zien de nieuwe website als het begin van een continu proces van verbetering, waarbij we alle wijzigingen door middel van A/B-testen willen valideren’

Over ZenGrowth
ZenGrowth is specialist in massagespullen en benodigdheden, van massagetafels tot massageolie tot disposables en textiel. Het bedrijf is ervan overtuigd dat een massage pas volledig tot zijn recht kan komen bij het gebruik van de juiste kwalitatieve spullen. Daarom de slogan: Magnifying Healing Hands.


Gerelateerde artikelen: