DeMassageWinkel is onlangs van bedrijfsnaam, website en domein veranderd, naar ZenGrowth.nl. Het is tevens een overstap van multibrand online winkel naar direct-to-consumer (d2c) merk. Eigenaar Koen van der List heeft lang over deze wijziging moeten nadenken. In deze blog deelt hij vier overwegingen die doorslaggevend zijn geweest om de overstap te maken.
Tekst: Koen van der List
DeMassageWinkel.com was een online groothandel in massagespullen. We boden meerdere bekende en niet-bekende merken aan en ons assortiment varieerde van massagetafels, massageolie, disposables, tot zelfmassageapparaten.
We zijn begonnen met het aanbieden van andere merken in de webwinkel, maar na een aantal jaar introduceerden we ook ons eigen merk, genaamd ZenGrowth. We hebben hierbij altijd als doel gehad om ZenGrowth niet als goedkoop huismerk weg te zetten, maar juist als een premium alternatief voor de bekendere merken die we aanboden.
Nu hebben we de keuze gemaakt om die andere merken uit ons assortiment te verwijderen en enkel door te gaan met ons eigen merk ZenGrowth, en hiermee een rebranding te doen.
Wat zeggen de data?
De belangrijkste overweging die we hebben gemaakt, is het kijken naar de data. Toen we ZenGrowth introduceerden in ons assortiment, was dat maar een paar procent van onze totale omzet. Door de jaren heen is dat percentage flink gegroeid en eind 2023 was het bijna 80% van onze totale omzet.
Dat zette ons aan het denken: in hoeverre zijn we nog een MassageWinkel? Zijn we niet veel meer gewoon een merk? Door de jaren heen hebben we verschillende andere bekende merken aan ons assortiment toegevoegd, maar we merkten dat de verkopen hiervan achterbleven.
We dachten dat we door andere merken aan te bieden, meer klanten konden overhalen om uiteindelijk ook ons eigen merk te bestellen. Dit bleek erg lastig te zijn. Veel masseurs bleven namelijk vasthouden aan de bedrijven waar ze deze merken al inkochten.
De beste methode om nieuwe masseurs naar ons toe te trekken, was door ze kennis te laten maken met innovatieve producten die beter waren dan de producten die al op de markt werden aangeboden. Daarnaast was het voor ons marge-technisch ook veel interessanter om ons eigen merk te verkopen, omdat we hier veel meer marge op maakten.
Hoe belangrijk is merkbeleving?
Ons assortiment varieert enorm: van massagetafels tot massageolie. Je kunt je voorstellen dat een massageolie veel meer een bepaald gevoel en een beleving kan aanwakkeren dan een massagetafel. We zien dat in de praktijk terug. Klanten bestellen een massagetafel vaak om hele rationele keuzes (eigenschappen, prijs, reviews etc.). In dat geval is het lastig om branding goed in te zetten.
Voor massageolie zien we juist vaak dat mensen een stuk meer op gevoel een aankoop doen. Er zijn maar weinig klanten bij ons die echt naar de ingrediëntenlijst van een massageolie kijken en de kwaliteit van de ruwe grondstoffen beoordelen, om dan te bepalen welke massageolie de beste prijs/kwaliteitverhouding heeft.
Aangezien we in de toekomst meer willen focussen op de verkoop van massageolie, denken wij dat betere branding met een d2c-merk en website veel meer voordelen voor groei met zich mee kan brengen.
Wat sluit het beste aan op de visie van het bedrijf?
Zoals gezegd hebben we als doel om meer massageolie te verkopen in de komende jaren. Het doel is om ervoor te zorgen dat op ieder nachtkastje in Nederland een flesje ZenGrowth massageolie staat. Zelf hebben we het gevoel dat deze visie lastiger te verwezenlijken gaat zijn met de bedrijfsnaam en website van DeMassageWinkel dan als ZenGrowth.
Hadden we ervoor gekozen om te blijven focussen op een compleet assortiment aan massagespullen, en hadden nog wat meer de breedte in willen gaan, dan was de naam DeMassageWinkel misschien weer beter op zijn plaats geweest.
Ons doel is om mensen te inspireren om thuis ook aan de slag te gaan met massages, en hierbij is een goede merkbeleving essentieel.
Wat zijn de internationale ambities?
Met de naam DeMassageWinkel kunnen we nou niet echt lekker een webwinkel in Frankrijk of Duitsland beginnen. Nu hadden we in Frankrijk al een Franse naam verzonnen: BoutiqueDuMasseur.
Het is alleen ook lastig om voor ieder Europees land een nieuwe naam te verzinnen. En er is op die manier ook geen ‘kruisbestuiving’ mogelijk tussen tevreden klanten uit verschillende landen.
Daarnaast hebben we de ambitie om in de toekomst internationale evenementen te sponsoren, met bijvoorbeeld beeldreclame. In dat geval is het fijn als je voor elk land dezelfde naam kunt gebruiken.
Dus aangezien we internationaal verder willen uitbreiden, was een naamswijziging essentieel. We hadden ook prima de naam kunnen wijzigen en kunnen blijven fungeren als multibrandstore. In combinatie met de eerdergenoemde overwegingen was voor ons een switch naar d2c-merk logischer.
Conclusie
Er zijn meerdere afwegingen bij de keuze of je als d2c-merk of als multibrandstore door wilt gaan. Voor ons heeft die meer dan een jaar gekost om te maken. Nu we de rebranding in april 2024 in gang hebben gezet, zijn we enorm tevreden met het resultaat. Onze klanten zijn razend enthousiast en tot nu toe zien we gelukkig nog geen daling in verkeer/omzet. Als je overweegt om de stap te maken, overleg dit dan goed met andere ondernemers, neem bovenstaande overwegingen mee, en maak aan de hand hiervan een weloverwogen keuze.
Koen van der List is eigenaar van de webwinkel www.zengrowth.nl
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Vier overwegingen: van multibrandstore naar d2c-merk
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.