Twinkle | Digital Commerce

De evolutie van de e-commerce van online boekwinkel tot compleet warenhuis

2024-06-07
1000562
  • [branded content]
  • 2:12

In ruim dertig jaar tijd is de wijze waarop we winkelen totaal veranderd. Voordat consumenten toegang hadden tot het internet, winkelden we vrijwel uitsluitend in fysieke winkels. Een uitzondering hierop vormden de postorderbedrijven, die een dikke catalogus naar hun klanten verstuurden en waar je vervolgens per post via een bestelformulier een aankoop kon doen. In 1992 begon Book Stacks Unlimited een online boekwinkel, die wereldwijd als één van de eerste webshops wordt beschouwd. Sindsdien is er heel wat gebeurd.

Maatwerk binnen enkele minuten besteld

Waren het aanvankelijk vooral eenvoudige, universele artikelen zoals boeken die je online kon kopen, tegenwoordig kun je letterlijk alles via het internet bestellen. Niet alleen alles wat je ook in een gewone winkel zou kunnen kopen, het gaat veel verder dan dat. Zelfs voor specifiek maatwerk in de technische branche hoef je niet meer naar een specialist toe, je bestelt ook dergelijke ingewikkelde dingen tegenwoordig met een paar drukken op knoppen. Dat bewijst bijvoorbeeld Metaalbewerkingsbedrijf OrderOn, dat met behulp van snijtechnieken op basis van lasers de mogelijkheid biedt om allerhande metalen objecten geheel naar eigen ontwerp te laten fabriceren. Een mooi voorbeeld van hoe vakmanschap op industrieel niveau eenvoudig kan worden gecombineerd met het gemak van online winkelen.

Kruisbestuiving

Vanuit het besef dat in feite alles online aan te bieden valt, hebben veel bedrijven hun marktstrategie aangepast. Het ligt niet direct voor de hand om metaalbewerkingsprocessen zoals kantafronding online aan te bieden, maar het kán wel. Sterker nog, tegenwoordig moet het zelfs, omdat je anders de strijd tegen de concurrentie verliest. Immers, als jij als ondernemer niet vindbaar bent op internet, doet de klant zijn bestelling bij een bedrijf dat wel online actief is. En alles wat je face tot face met elkaar kunt bespreken, kun je ook zodanig digitaliseren dat er een eenvoudig bestelproces uitrolt. Het mooie is de kruisbestuiving die op deze manier ontstaat tussen de online en de offline commercie. Het is heel vanzelfsprekend geworden dat we goederen online bestellen en vervolgens zelf bij het bedrijf afhalen.

Minder kans op fouten

Het online bestellen van industrieel maatwerk heeft bovendien als voordeel dat het de kans op fouten verkleint. Immers, wanneer bestelprocedures gedigitaliseerd worden op basis van standaardmogelijkheden, kan niemand iets per abuis verkeerd verstaan of verkeerd noteren. Je maakt zelf de juiste keuze en bestelt vervolgens in een handomdraai exact dat wat je nodig hebt.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Lequal
Tekst: Lequal | Beeld: 123RF