Twinkle | Digital Commerce

Consument surft meer tijdens het tv-kijken, maar aankopen doen blijft achter

2020-01-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:01

De invloed van tv-content op het surfgedrag blijft toenemen. Dat in tegenstelling tot het aankoopgedrag voor de tv, dat op gelijke hoogte blijft.

Dat blijkt uit het onderzoek: Trends in Digitale Media (PDF), van Screenforce en onderzoeker GfK. 61 procent van de ondervraagden stelt te surfen naar aanleiding van content die ze op de televisie zien. Een jaar geleden was dit nog 54 procent. Eén vijfde van de ondervraagden koopt daadwerkelijk iets online na het kijken van tv-content, zoals een reclame. Dit is dus gelijk gebleven in vergelijking met vorig jaar.

De invloed van tv-content op het online aankoopgedrag blijft dus gering. Een groot deel van de ondervraagden (45 procent) blijkt zelfs bijna nooit een aankoop te doen naar aanleiding van iets dat ze op de tv hebben gezien. Slechts 2 procent doet dit frequent.

De onderzoekers keken ook naar de rol van tablet en smartphone tijdens het televisiekijken. Deze apparaten worden beiden het meest gebruikt om te surfen. 14 procent van de ondervraagden gebruikt de smartphone bij het doen van online aankopen voor de tv. Bij de tablet is dit 7 procent.

Aan het onderzoek deden 1.280 correspondenten mee.