De Autoriteit Consument en Markt is een onderzoek gestart naar platform bol. Gekeken wordt of het platform zichzelf en bepaalde partners bevoordeelt.
Dat laat de ACM weten. De marktwaakhond noemt bol zelf niet bij naam, maar het platform bevestigt wel dat het vragen heeft ontvangen van de ACM over de wijze waarop het platform is ingericht voor de verkooppartners.
Volgens de ACM is bol verplicht informatie hierover te delen en wordt nu onderzocht of het bedrijf de wet overtreedt. Bij de waakhond zouden zich meerdere bedrijven hebben gemeld die verkopen op bol en die stellen dat hun aanbod minder goed zichtbaar is, zelfs als ze de beste prijs en/of kwaliteit bieden. Volgens de bedrijven worden aanbiedingen van bol zelf of van bepaalde ondernemers voorgetrokken. Daarnaast zou bol data gebruiken om de eigen positie op het platform te versterken, wat zou duiden op een vorm van machtsmisbruik.
De ACM kijkt nu of er inderdaad sprake is van een overtreding van de wet. Mocht dat zo zijn, dan heeft bol de mogelijkheid hun kant van het verhaal te vertellen, voordat de waakhond overgaat op bijvoorbeeld een boete of last onder dwangsom.
Reactie bol
Zoals gezegd bevestigt bol dat de berichtgeving over het platform gaat. Het bedrijf laat weten: ‘Het spreekt voor zich dat we volledig meewerken aan het onderzoek van de ACM. Onze collega’s werken hard om de toezichthouder van alle benodigde informatie te voorzien om het onderzoek soepel te laten verlopen. We vinden het belangrijk dat de ACM erop toeziet dat online platforms hun verantwoordelijkheid nemen voor een betrouwbare online omgeving. Voor ons is de relatie met onze verkooppartners daarin uitermate belangrijk. We zijn altijd op zoek naar manieren om ons platform te verbeteren en zien het onderzoek met vertrouwen tegemoet.’
Ik krijg steeds meer signalen van leveranciers die gecontacteerd worden door Bol.com om er artikelen rechtstreeks in te kopen terwijl ik die al jaren zelf verkoop via het platform. Dat is natuurlijk allemaal geen toeval en wijkt af wat Bol publiek stelt dat zij slechts de 50.001ste verkoper zijn op het platform. Het steeds meer verzamelen van leveranciersdata via verplichte productinformatie onder het mom van Europese wetgeving is daar ook niet vreemd aan natuurlijk. Dat de afdeling Platform Quality een heksenjacht geopend heeft tegen betrouwbare grote partners met hun obsessie over CE certificaten om dan Partners te kunnen weren van de productpagina en zelf te verkopen, is zonder twijfel een bewuste strategie als je kijkt welke rommel en andere nieuwe verkopers allemaal wel mogen doen bij artikelen die Bol zelf niet verkoopt.
Je reactie op Kristof:
Kristof, dergelijke signalen kunnen ook interessant zijn voor de ACM in het kader van het lopende onderzoek. Met name als dit breder leeft . Mocht je eens van gedachten willen wisselen, voel je vrij om contact op te nemen (cyriel.ruers@maverick-law.com).
Je reactie op C. Ruers:
Dit is zeker merkbaar. In een bepaalde productgroep heb ik de afgelopen twee jaar heel veel verkocht via BOL. Maar sinds januari dit jaar heeft BOL de posities min of meer overgenomen door de producten ook zelf te gaan verkopen. Uiteraard onder een lagere prijs die ik als partner vanwege de verzend en commissiekosten nooit kan rekenen. Twee jaar lang dus data mogen verzamelen voor BOL om daarna aan de kant te worden geschoven door BOL als partner. Weg omzet, eigenlijk weg bedrijf. Daarnaast hanteert BOL op dit moment veel maximum marktprijzen dat betekent dat een artikel maar een maximum prijs mag hebben. Maar als verkoper betaal je ook de verzend en commissie, kortom soms moet een product wel iets hoger qua prijs zijn dan de 'marktprijs'. Maar doe je dat dan is je aanbod niet zichtbaar. Heeft BOL zo'n artikel dan maakt de prijs ineens niet uit, zolang ze maar marge kunnen pakken. Je kan hierover vragen stellen, maar een antwoord ontvang je niet of pas na een maand!
Je reactie op Jasper:
Tja, het is al jaren bekend dat Bol met de data van de verkooppartners nagaat welke producten interessant zijn om zelf te verkopen en welke niet. Bol zelf geeft aan dat de data tussen inkoop Bol en verkoop partners gescheiden is. Echter is dit natuurlijk een wassen neus. Ik ken meerdere fabrikanten die benaderd zijn door Bol. Allemaal krijgen ze hetzelfde verhaal: Je merk en product staan goed bekend op Bol. Wij kunnen extra verkopen opleveren door bijv. sneller te leveren en minder kosten voor de consument. Bol kijkt goed naar welke verkooppartners gebruik maken van LvB en VvB. Als het product als LvB (levering binnen 24 uur) wordt aangeboden dan benaderen ze de fabrikant minder snel. Maak je gebruik van eigen verzending dan wilt Bol dat extraatje bieden aan de consument en benaderen ze de fabrikant.
Je reactie op Patrick:
Ik heb op zich nooit een probleem gehad met het feit dat Bol een artikel zelf gaat verkopen omdat het platform ofwel geen deftige prijs of deftige levertijd kan aanbieden waardoor conversie laag is en er potentieel verloren gaat. Echter is het als verkoper op het platform heel moeilijk om zulke producten op te zoeken. De data is namelijk niet publiek. Het kan niet anders dan dat de inkoop van Bol wel meer toegang heeft tot bepaalde data dan wij verkopers. Als je ziet hoe soms Bol plots de koopknop overneemt van een artikel dat ze voor het eerst verkopen en meteen 500 stuks op voorraad nemen, dan wéét je gewoon dat ze de historiek hebben ingekeken van wat het platform heeft verkocht voor dit artikel. Anders stap je nooit met zoveel stuks in als je slechts beschikt over dezelfde data als waarmee een Partner het moet doen.
Je reactie op Kristof:
Je bedoelt dat Bol.com door het openbaar ministerie moet worden vervolgd voor bedrijfsspionage op ongekend grote schaal. Bol.com voldoet aan alle aspecten die behoren tot de definitie bedrijfsspionage in de strafwet, alleen daarom al moet het management vervolgd worden en ook het oude management.Wij zijn van plan om via ons domein http://www.schadebol.com alle benadeelde partners op te sporen en strafrechtelijke aangiftes te gaan doen als ook een mega schadeclaim in te dienen.
Je reactie op Klaas Gringhuis:
Goh, wat een verrassing. We zijn zelf gestopt met verkopen op Bol om dezelfde reden. Bol is een partij die de prijzen bepaald. Als je niet meedoet, ben je niet zichtbaar. En inderdaad, als een product lekkere doorloop heeft gaan ze het zelf verkopen.
Je reactie op Mike:
Verkocht sinds de start van het platform open is gesteld voor partners via BOL Dat ging best lekker Geen hoogvlieger maar wel een redelijke marge. Maar sinds dat AH group er in zit is het voor partners bijna onmogelijk gemaakt om nog een reële marge te behalen en moet je het echt gaan hebben van de massa. Bol is eerst gaan bepalen wat de verkoopprijs maximaal mocht zijn met een EAN nr vergelijking via google Bol vergeet derhalve even hun eigen hoge commissies en de kosten voor verzenden en retour die voor de klant zogenaamd gratis is maar op lasten van de verkooppartner komt te staan. Op eigen en unieke EAN nr`s had BOL nog geen vat en kon je daarmee je verkoopprijs en marge nog zelf bepalen.
Nu gaat BOL ook algemeen de maximale verkoopprijs bepalen. Gezien de ervaring met geregistreerde merkgerichte EAN nummers is dat niet rendabel via BOL Voldoet je verkoopprijs niet aan een door BOL maximaal bepaalde prijs wordt het offline gehaald.
Ondertussen stijgen wel de verzendkosten en commissies die verkooppartners afdragen aan BOL Kortom BOL bepaald inmiddels de max prijs die je als webshop mag vragen voor producten die je via het BOL platvorm verkoopt. Wat ben je dan nog als ondernemer voor BOL, slechts hun magazijn klantenservice verzendpartij en melkkoe.
BOL eet inmiddels van 2 walletjes Het webshopwalletje en het partnerwalletje
Het doet zich voor als algehele webshop en bepaald wat, hoeveel en voor welke prijs er op BOL verkocht wordt van hun eigen handel maar nu ook van de verkooppartners.
BOL gebruikt de verkooppartners om via alle verkoopdata hun eigen kansrijke margeknallers in te kopen en de verkooppartners buiten spel te zetten. Mijn goedlopende producten zag ik ineens tot nul verkopen dalen en was verbaasd dat ineens op BOL hetzelfde artikel voor minder via BOL zelf werd aangeboden. Weg verkopen. Maar ja ga maar eens als "partner" klagen over hun ver/inkoop beleid
Wij zijn een open platvorm is dan het antwoord, Iedereen mag op ons platvorm verkopen Ja dat mag maar wel wat en voor hoeveel door BOL bepaald. Zo`n open platvorm is BOL dus niet
BOL maakt online geen onderscheid voor klanten tussen het als verkoopplatvorm voor partners opereren of als BOL haar eigen webshop verkopen.
Het staat er overigens wel netjes bij in de webshop van BOL maar de feedbacks in trustpilot https://nl.trustpilot.com/review/www.bol.com is dat ook duidelijk terug te lezen dat de doorsnee klant verwachten dat BOL de verkopende partij is met alle bijbehorende verplichtingen volgens de wet verkoop op afstand Niet dus. In feite heeft de klant gelijk maar BOL wijst met de vinger dan simpel naar de verkooppartner die alles zelf mag oplossen Dan zijn garantie facturen klantenservice via hun eigen afgeschermd mailingsysteem ineens verkooppartner gerelateerd want de verkooppartner heeft het verkocht. Dat is dan wel exclusief de financiële teruggave aan klant want die beheerd BOL wel De rest van de kostenpost en afhandelingen incl facturen en credit facturen worden aan de verkooppartner doorgeschoven.
Gezien de flinterdunne tot negatieve winst op product verkopen is het gevolg dat dit regelmatig niet klantgericht opgelost wordt (kan worden) En geef die ondernemer eens ongelijk, wel de lusten voor BOL maar niet de lasten.
BOL presteert in reviews ook bijzonder slecht terwijl je als verkooppartner wel minimale klant beoordeling score moet halen anders wordt je account bij herhalingen bevroren of zelfs geschrapt. Ook hier zelf voldoet BOL bij lange na niet aan hun eigen kwaliteitseisen die ze aan verkooppartners opleggen.
De wet verkoop op afstand bied voor verkooppartners geen enkele rechtsbescherming op verkoopplatvormen BOL heeft de macht in massa en AH groep bepaald
De verkooppartner, (in zoverre je inmiddels nog van een partnerschap kan spreken) heeft via het BOL verkopen geen enkele invloed meer op zijn eigen ondernemerschap en volgens mij is in NL de ondernemer altijd nog gerechtigd om zelf de verkoopprijs van zijn producten te bepalen Nu dus niet meer BOL bepaald wat je product mag kosten voor BOL klanten
Volgens mij kunnen klanten zelf wel bepalen of prijzen niet aan de markt waarde voldoet en kan het zelfs dan nog (voor de klant gratis) retour sturen wat ook gebeurd. Praktijk is dat ze kopen in de BOL webshop en betalen uiteraard een hoge prijs door bol commissies en verzendkosten waar klanten geen enkel inzicht in krijgen. Vervolgen zien ze datzelfde artikel bij een winkel in hun dorp voor veel lagere prijs Gevolg is dat ze het mee nemen en de BOL aankoop voor hun gratis retour sturen
De realiteit is enorme schadepost voor enkel de verkooppartner. Verlies aan loon, verpakking verzend en retour kosten En BOL zal het een worst wezen want zij dragen geen kosten van verkooppartners verkopen. BOL meld dan simpelweg tenslotte zijn de verkooppartners zelfstandige externe ondernemers en verantwoordelijk voor hun eigen bedrijfsvoering Alleen op dat moment ja.
Het wordt echt tijd voor een wettelijke aanpak m.b.t online verkoop platvormen 1 Een fysieke en online scheiding tussen een verkoop platvorm en een webshop 2 Landelijk verbod op gratis verzenden en retour Gewoon eerlijke vermelding en berekening van vervoerskosten. Een klant mag best wel wat betalen voor het gemak van online bestelling aan de deur ontvangen. Tenslotte is winkelen, parkeren en vervoer ook niet gratis.
Je reactie op nico:
@Nico, dat heb jij heel mooi verwoord. Wel de lusten, maar niet de lasten. Ik heb al vaker bij ze aangegeven retourkosten in rekening te brengen., maar dat zien ze niet zitten i.v.m. de commercie. Deze kosten moeten dan in EU verband afgesproken worden. Lang Leve het Milieu, zeg! Wat jij ook noemt, elders goedkoper (kijk dan eerst naar elders), of verkeerd besteld. Wij hebben de ervaring dat klanten bij ons bestellen (we zijn snel, maar rekenen een reële prijs, maar krijgen vaak artikelen retour, omdat de klant het "elders" heeft gekocht, ons artikel al twee weken gebruikt en het artikel van die ander op onze kosten retourneert, Bol interesseert het niet). Wij hebben daar het volgende op gevonden: wij labelen alles! Is het label verwijderd, dan accepteren we de retour niet.Bol verdient aan de verkooppartners, maar de verkooppartners staan met de rug tegen de muur met dit soort klanten. Hopelijk brengt de ACM daar verandering in, maar helaas behartigen zij de belangen van de consument...
Je reactie op Mary-Ann:
Wij doen het op een vergelijkbare manier. Elk product hebben wij laten voorzien van een los serienummer. Deze staat geregistreerd bij elke bestelling. Daarnaast hebben wij een speciale verzegeling aangebracht op items om ze onder de hygiene-regelgeving te kunnen scharen. Als de verzegeling verbroken is dan wordt de retour direct geweigerd. Bij elke levering zit ook een klein briefje om klant hierop te attenderen. Het lijkt veel werk maar valt in de praktijk reuze mee. De fabrikant werkt hierin ook mee door het voor ons makkelijk te maken. Qua kosten is het ongeveer 10 cent per product aan stickers en extra arbeid. Het retourpercentage is met ruim 40% verlaagd. Discussies met klanten worden gelijk afgekapt en doorverwezen richting Thuiswinkel Waarborg. Het is nog geen enkele keer bij Thuiswinkel Waarborg terecht gekomen. Een enkele keer bij bemiddeling van Bol.com en daarbij zijn wij elke keer in het gelijk gesteld.
Je reactie op Patrick: