Twinkle | Digital Commerce

Marktplaatsstrategie MediaMarkt steeds meer op fysieke winkelvloer terug te zien

2023-12-04
999562
  • [nieuws]
  • 1:17

Elektronicaretailer MediaMarkt wil steeds meer andere retailers de ruimte bieden om op zijn platform te verkopen. Die ontwikkeling kwam dit jaar online al breed aan bod middels de online marktplaats. Nu worden ook de eerste stappen in de fysieke winkel gezet.

De retailer is in een filiaal in Berlijn een proef gestart met het bieden van winkelruimte aan externe verkooppartners. In een Tech Village-filiaal – een format waar meer de nadruk op moderne technologie ligt – aan de Alexanderplatz in Berlijn heeft een aanbieder van fitnessapparatuur 22 vierkante meter aan winkeloppervlak tot zijn beschikking gekregen om zijn producten tentoon te stellen.

In de shop-in-shop-variant kunnen klanten kennismaken met verschillende producten van de verkoper. Dit zijn producten die klanten voor aanschaf even willen uitproberen of er wat meer over willen weten. Er is daarom een adviseur van het bedrijf aanwezig. Ook kunnen klanten via digitale touchpoints informatie inwinnen, en eventueel de producten aanschaffen. MediaMarkt heeft de test omgedoopt tot ‘Space-as-a-Service’. ‘Hiermee willen we onze marktplaatsverkopers een nieuwe platform bieden dat veel bekendheid genereert. We sluiten offline en online perfect op elkaar aan door de voordelen van onze omnichannelstrategie te benutten en de producten online en stationair op de best mogelijke manier in de markt te presenteren’, legt Christian Kollesch, directeur Marketplace International bij MediaMarktSaturn uit.

Marius Lückemeyer, ceo marketplaces bij MediaMarketplaces verwacht dat het concept in meer landen en naar meer categorieën wordt uitgerold.