Bijna 8 op de 10 consumenten van 12 jaar en ouder deden in de eerste helft van 2023 een aankoop online. Dat is vergelijkbaar met het jaar 2021, toen ging het om 77 procent.
Het aandeel online shoppers zit al jaren in de lift. Tien jaar geleden – in 2013 – was het percentage online shoppers in Nederland nog 50 procent. Inmiddels ligt dat dus alweer 28 procentpunt hoger.
Het CBS doet jaarlijks onderzoek naar het online shopgedrag van consumenten. Dat onderzoek wordt van april tot juli gehouden en er doen ongeveer 6.000 consumenten aan mee.
Sinds de meting is het percentage slechts één keer gedaald. Dat was vorig jaar, toen het aandeel ten opzichte van 2021 3 procentpunt daalde en uitkwam op 74 procent. De jaren ervoor steeg het aandeel juist harder vanwege de coronamaatregelen.
Consumenten kopen vooral meer diensten online in 2023, zo blijkt uit het onderzoek. Er werd vooral meer aan kaartjes voor culturele evenementen uitgegeven. Ook werd er meer uitgegeven aan internetabonnementen. Online productverkoop blijft ongeveer gelijkwaardig aan 2022. Consumenten kochten vooral veel kleding en schoenen online. 57 procent zegt dat dit jaar te hebben gedaan. Ook online maaltijden zijn in trek, hoewel dat aandeel procentueel gezien al enkele jaren daalt.
Waar ook een duidelijk verschil in te zien is, zijn het aantal klachten dat mensen hebben over online bestellingen. Dat percentage is in de afgelopen twee jaar met 13 procentpunt gedaald, van 56 procent in 2021 naar 43 procent dit jaar. In 2022 werd dit door de CBS niet gemeten. Consumenten hebben nu vooral minder klachten over late bezorging. In 2021 had 40 procent daar nog problemen mee, dit jaar gaat het om 33 procent.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
78 procent van de consumenten kocht in 2023 iets online